بیگ بنگ: ایلان ماسک برنامه ریزی کرده که سکونت در مریخ را ظرف پنج سال آینده شروع کند. ماسک تویتی منتشر کرد مبنی بر اینکه «پیشرفت های بزرگ» در برنامه اش را در کنگرۀ بین المللی اخترشناسی(IAC) در آدلاید ارائه خواهد داد که به احتمال زیاد یک وسیله نقلیه چهل طبقه و دو بخشی بنام سیستم حمل و نقل بین سیاره ای است که قرار است 100-200 نفر را به سیاره سرخ حمل کند.

به گزارش بیگ بنگ، وقتی صفحه نمایش «سال 2022» را نشان داد، ماسک توضیح داد: «این رقم اشتباه نیست… اگرچه آرمانی است.» شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) قرار است حداقل 2 سفینه فضایی باری را در سال 2022 بر روی مریخ فرود بیاورد تا «منابع آب را تأیید کرده و خطرات را شناسایی کند» و «نیرو، معدن و زیرساخت های حیاتی را برای پروازهای آتی تهیه کند.» منابع آب برای ایجاد سوخت به جهت بازگشت سفینه ها و بارهای انسانی به زمین حیاتی هستند.

در سال 2024، ماسک قصد دارد چهار سفینه را آماده کند که دو عدد از آنها هر یک مجهز به 100 خدمه خواهند بود و دو عدد دیگر برای حمل بار استفاده می شوند و یک سفر سه ماهه خواهند داشت. این مأموریت دارای مواد لازم برای ساخت انبار، سوخت – پنل های خورشیدی و تجهیزات معدن کاری به جهت تصفیه آب و CO2 – می باشد.

سپس، پایگاه شروع به رشد کرده و با یک سفینه شروع به کار می کند، سپس چند سفینه، سپس شهر و بعد شهر بزرگتر می شود. ماسک گفت که سپس سطح و جو این سیاره را به گونه ای تغییر می دهند که «به مکان بهتری برای زندگی تبدیل شود.» ماسک در ابتدا این سیستم را در کنگره بین المللی سال گذشته در گوادالاخارا، مکزیک، معرفی کرد و برنامه کامل سکونت با جزئیات در یک مجله علمی در ماه ژوئن منتشر شد.

با این حال، برنامه های او برای رویدادِ امسال توسط لاکهیلد مارتین معرفی شد و درست ساعاتی قبل از ورود ماسک به آدلاید، وی جزئیات مفهوم ایستگاه پایۀ مریخ را در کنفرانس توضیح داد: لاکهیلد قصد دارد ظرف یک دهۀ آینده انسان ها را وارد مریخ کند؛ وی هماهنگی های لازم را با دروازه فضایی عمیق قمری ناسا و کاوشگر سطح مریخ انجام داده است.

تقریبأ 50 دقیقه پس از کنفرانس لاکهیلد، ماسک کنفرانس مطبوعاتی خود که پس از کنفرانس لاکهیلد برنامه ریزی شده بود را کنسل کرد. اما همانطور که به نظر می رسد، برنامه ماسک در حال حاضر رسیدن به مریخ در سال 2022 است و همانطور که در میان مردم آدلاید گفت، «به نظرم فهمیده ایم چگونه بهای آن را بپردازیم.» انسان ها در ماژول شاتل BFR سفر می کنند. در عکس زیر آخرین مشخصات را مشاهده می کنید:

کاهش هزینه های مأموریت تا نرخ واقعیِ 100 هزار دلار آمریکا یا کمتر به شدت به استفاده اسپیس ایکس از یک سیستم «پیوندی و اتصالی خودکار» بستگی دارد. ماژول BFR برای رسیدن به مدار پایینی زمین به 150 تن سوخت نیاز دارد، اما 150 تن سوخت دیگر برای طی کردن کل مسیر تا مریخ نیاز است. ماسک گفت: «اگر تانکر قابلیت استفادۀ مجدد داشته باشد، فقط باید هزینه سوختگیری مجددِ دیزل را پرداخت کنید؛ این کار اساس ارزان سازی این کار است.»

به گفته ایلان ماسک، سال بعد مهارت های اتصال خودکار دراگون 2 را در ترکیب با ISS بدون دخالت انسان رونمایی می کنیم. بودجه ماژول BFR از ماهواره های فرودی و خدمات ISS تأمین می شود. و ماسک برنامه ریزی کرده این ماژول خدمات ISS را انجام دهد، اگرچه در عکس بالا به شدت کوچک جلوه می کند. اما در واقعیت یک راکت خیلی بزرگ است و در حال تکامل وسایل نقلیه می باشد:

فضای کابین دارای یک حجم فشرده شده بزرگتر از A380 است که مکانی را برای 40 کابین و نواحی مشترک ایجاد می کند. ماسک گفت که «برای یک سفر 3 تا 6 ماهه، احتمالأ به یک کابین نیاز دارید، نه یک جای نشستن.» این کابین در واقع می تواند پنج تا شش نفر را جای دهد، اما دو تا سه نفر ایده آل است و ظرفیت 100 نفر در هر پرواز را دارا می باشد. این سفینه فضایی همچنین شامل پناهگاه در برابر طوفان خورشیدی، انبار، گالری و محل تفریحی است. و در واقع دو موتور فرود در نمونۀ اول خراب شده است.

ترجمه: سحر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. رویاپردازی ایلان ماسک جالبه.ولی در زمان بندی با توجه به امکانات و تکنولوژی موجود اغراق شده.مطمئنا به زمان بیشتری برای فرود به سیاره مریخ نیاز داریم

  2. اول اینکه امیدوارم حقیقت داشته باشه ولی با توجه به سختی کار بعید میدونم تا 15 بیست سال اینده این امر محقق بشه احتمالش خیلی کمه اونا حتی نتونستن سفر ماه رو تکرار کنن

  3. برنامه بلندپروازانه ای است. فکر نکنم تا 20سال آینده بشر بتواند انسانی را در سیاره مریخ پیاده کند!؟

  4. ممنونم.خیلی مقاله جالبی بود.باید به این بلند پروازی و خلاقیت ماسک احسنت گفت.