بیگ بنگ: بزرگترین سیاه چاله شناخته شده چه ابعادی دارد؟ به گفته ی ستاره شناسان سیاه چاله ای در کهکشان NGC 1277 وجود دارد، که بزرگترین سیاه چاله کشف شده تاکنون میباشد. در دل یک کهکشان کوچک در فاصله ی ۲۵۰ میلیون سال نوری سیاه‌چاله‌ای با جرمی حدود 17 میلیارد برابر جرم خورشید قرار دارد.

این سیاه چاله عظیم حدود 11 برابر عرض مدار نپتون در اطراف خورشید است. این جرم بسیاری بیشتر از حد عادی است که دانشمندان تاکنون تصور می کردند و یک سال طول کشیده است که دانشمندان تمام یافته های خود را به طور مجدد بررسی کرده و این مقاله تحقیقاتی را برای انتشار ارائه کنند.

ngc1277-diagram

به نظر می رسد NGC 1277 تنها یکی از کهکشان های کوچکی باشد که سیاهچاله بزرگی دارد. اگر این چنین باشد، فرضیه های پیشین مبنی بر این که سیاهچاله های عظیم فقظ در کهکشان های بزرگ به وجود می آیند، باطل خواهد شد. مساله دیگری که در مورد NGC 1277 جالب به نظر می رسد این است که عمری بسیار طولانی دارد. این امر نشان می دهد که سیاهچاله کهکشان مزبور در گذشته ای بسیار دور با سرعتی زیاد تشکیل شده است. از آن زمان تاکنون هم این کهکشان هیچ ستاره جدیدی تولید نکرده، موضوعی که دانشمندان دلیل آن را نمی دانند و در تلاشند پاسخی برایش بیابند.

سیاه‌ چاله ناحیه ‌ای از فضا- زمان است که هیچ چیز، حتی نور نمی ‌تواند از میدان جاذبه آن بگریزد. وجود سیاه‌ چاله‌ ها در نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش بینی می ‌شود. این نظریه پیش بینی می‌ کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده می‌ تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا- زمان و تشکیل سیاه چاله شود.

NGC ۱۲۷۷

این تصویری است که تلسکوپ فضایی هابل از قرص کهکشان NGC ۱۲۷۷ که بزرگترین سیاه چاله کشف شده تاکنون را ثبت کرده گرفته است.

Read More : http://www.space.com/18668-biggest-black-hole-discovery.html

1. يه سوال داشتم آيا سياه چاله ها فقط از ستاره هاي بزرگ بوجود ميان
    اگه اينطوره پس اون ستاره چقد بزرگ بوده؟؟؟؟

1. سلام ،بعضی از سیاهچاله ها از رمبش ستاره ها تشکیل شده و جرمی معادل ۴ تا ۱۵ برابر خورشید دارند و با جذب کردن اجرام نزدیک جرمشان بیشتر و بزرگتر میشوند .با برخورد کهکشان ها ، سیاهچاله های آن ها باهم ادغام شده و سیاهچاله هایی با جرم میلیون ها و میلیارد ها برابر خورشید ساخته میشوند.

2. سلام، لطفا” بگویید چرا سیاه چاله ای با 17 میلیارد برابر خورشید “جرم” با توجه به چگالی بالای آن باز باید از مدار زمین و حتی قطرخورشید “حجم” کمتری داشته باشد ولی در مقایسه با مدار نپتون چرا اینقدر بزرگ نشان داده شده است؟

1. چون افق رویداد بزرگی داره.. افق رویداد جاییه که دیگه سیاهی شروع میشه ولی هنوز به تکینگی نمیرسه

3. یه جواب برای اینکه چرا ستاره جدیدی متولد نشده اینکه به دلیل قدرت جاذبه وسرعت گردش سیاه چاله موجهای گرانشی قوی مانند همزن مدام مواد اطراف را برهم زده دقیقا مانند همزن یک هاله یکنواخت اطراف خود ایجاد میکند که این یکنواختی اجازه ایجاد ستاره را نمی دهد

4. اگه سیاهجاله جرم داره پس چرا اجسامو جذب خودش میکنه
    اگه نداره پس چرا هست؟
    تناقض؟

1. طبق نظریه ی تابش هاوکینگ
      این اتفتق میفته
      که مقداری از از نور به بیرون پرتاب بشن
      چون درون سیاهچاله فوتون ها به هم برخورد میکنن
      این برخورد باعث میشه که انرزی جنبشی
      در فوتون به وجود بیاد
      که از درون سیاه چاله بیرون بیاد

5. ببخشید بازم مزاحم میشم فکر میکنم پیج رنکتون الآن بیشتر باشه و لازم به بروز شدن باشه چون من با سایتتون از تو گوگل آشنا شدم
    خیلی ممنون

6. راستی من هنوز به سنی نرسیدم بتونم واسه خودم رشته انتخاب کنم ولی به فیزیک مخصوصا علم نجوم علاقه بسیار زیادی دارم اما نمیدونم از کجا باید شروع کرد
    در ضمن خواستم بگم چند سوال ذهنم رو درگیر کرده لطفا پاسخ بدهید
    1.آیا تبدیل انرژِی به جرم و عکسش امکان داره؟ این طوری باشه نظریه پ انرژی و جرم چی میشه؟
    2.میشه گفت که اگه یک جرم بدون دخالت جرم دیگه در فضا به هر شکلی باشه سرانجام به شکل کروی تبدیل میشه؟
    3.میشه گفت که اگه 2 یا 3 یا بیشتر جرم تو فضا باشه و به هر شکلی باشه سرانجام به یک جرم کروی تبدیل میشه؟
    4.میشه گفت که اگر جرمی کروی در فضا باشه بدون دخالت جرم دیگه ای شروع به کم شدن حجمش میکنه و چگالیش بیشتر میشه؟
    ممکنه من دیگه به این مطلبتون سر نزنم لطفا پاسخ هر دو دیگاهم رو به ایمیلم بفرستید
    Farzanln@yahoo.com

1. درود بر شما، اگر علاقمند به فیزیک هستید می توانید این رشته را انتخاب کیند: طبق اصل هم ارزی اینشتین تبدیل انررژی به جرم و بالعکس امکانپذیر است، معادل‌بودن جرم با انرژی، یا E=mc۲، یکی از مشهورترین معادله‌ها در فیزیک و از مهم‌ترین نتیجه‌ها در نظریه نسبیت خاص می‌باشد. در اینجا m جرم در حال سکون ماده، E انرژی و c سرعت جهانی نور (سرعت نور در خلا) می‌باشند. این معادله به ما این نتیجه را می‌دهد که جرمِ لَختی یک جسم معادل با انرژی درونی آن است. یا به عبارتی انرژی و جرم،تنها قابل تبدیل به یکدیگر هستند. این یعنی اگر یک جرم با سرعت نور حرکت کند تماماً به انرژی تبدیل می گردد و بالعکس.

اما در مورد سوال بعدیتون میتونم اینطور بیان کنم که نیروی جاذبه به صورت یکنواخت در همه جهات فضا اعمال می‌شود. هر چه جرم تشکیل‌دهنده مثلا یک سیاره بیشتر باشد، کشش گرانشی بیشتری به سوی مرکز آن اعمال می‌شود. ایجاد یک کره پیامد طبیعی چنین وضعیتی است؛ انحرافات از شکل کروی کامل باید نیروهای غیرجاذبه‌ای را فراهم آورد تا در مقابل کشش گرانشی به سمت پایین دوام آورند.
      کروی بودن آنها بستگی به جرم، اندازه و سرعت چرخش آنها بستگی دارد. دانشمندان می‌توانند جرم یک سیاره را در صورتی که آن سیاره یک قمر داشته باشد، با کاربرد قوانین نیوتن بر مدار این قمر به دست آورند. در معادله ساده‌ای که به دست می‌آید جرم سیاره با سرعت چرخش قمر مربوط می‌شود.
      با دانستن جرم سیاره (M) و اندازه فیزیکی آن که بوسیله قطر (d) معلوم می‌شود، می‌توان چگالی متوسط یک سیاره را از تقسیم جرم سیاره بر حجم آن بدست آورد.
      Ρ = 3M/4πd2
      ρ = M/V = 6M/πd3
      چگالی = جرم تقسيم بر حجم
      • جرم سياره توسط روش سرعت شعاعی اندازه گيری می شود: گرانش سياره باعث کشيدن و عقب راندن ستاره و در نتيجه باعث جابجايی طول موج ستاره می شود . مقدار اين جابجايی شاخصی است برای جرم سياره.

1. سلام مگه حرکت با سرعت نور باعث میل کردن جرم به بی نهایت نمیشه چون هم ارزن گفتین انرژی؟پس تو شتابدهنده ها ذرات چطور به سرعت نور نزدیک میشن؟

7. با عرض سلام خدمت شما
    خیلی ممنون از مطلاب گران بهایتان!
    راستش می خوام به سوال تون در مطلب جواب بدم(البته اگه صحیح باشه)
    چرا بزرگترین سیاه چاله تو یکی از کوچکترین کهکشان ها قرار داره؟

8. با تشکر از مطالب جالب سایت شما و تلاشی که می کنید سوالی دارم.
    با توجه به اینکه وقایع اجرام دوردست مثل همین سیاه چال که فرضا 250 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد در عالم واقع 250 میلیون سال قبل رخ داده است (و پس از ان ما نمیدانیم چه اتفاقی در ان جا افتاده) ایا غلط نیست که از افعال مضارع استفاده کنیم؟
    منظورم اینست که باید (بعنوان مثال) گفت:
    “این سیاه چال 250 میلیون سال پیش در فلان کهکشان قرار داشت.”
    در واقع ما نمیدانیم پس از ان زمان چه رخ داده است. این طرز نگارش درباره تمام ستارگان و کهکشان ها و وقایع مشابه باید بکار رود.
    ضمنا من رشته تحصیلی ام چیز دیگریست اما به فیزیک و ریاضی علاقمندم (مدارکش هم موجوده!) , مطالعاتی در این زمینه داشته ام و پیگیر مباحث ان هستم و میتوانم گاهی مقالاتی در این باب قلمی کنم. اگر امکان انتشارش هست بفرمایید تا بفرستم خدمتتان.
    با سپاس!

1. بله فرمایش شما درست میباشد، اما امکان دارد که در حال حاضر نیز این سیاه چاله وجود داشته باشد، بنابراین بهتر است که سرنوشت آن را پیش بینی نکنیم چون بطور قطع مطمئن نیستیم.
      بله، از مقالات شما استقبال میکنم به میل پیج ارسال کنید:
      theorybigbang1@yahoo.com