خورشید چقدر بزرگ است؟ +ویدئو

بیگ بنگ: خورشید، به تنهایی ۹۹٫۸۶ درصد از جرم کل منظومه شمسی را به خود اختصاص داده است. البته نیازی به گفتنش نیست، حقیقتاً غول آساست. اما در ادامه متوجه خواهید شد که در مقابل تعدادی از ستارگان دیگر یک ستاره ی بسیار بسیار کوچک محسوب می شود.

اندازه زمین در مقایسه با خورشید

به گزارش بیگ بنگ، جرم خورشید، ۲‎×۱۰۳۰ کیلوگرم است؛ البته می دانم که به خاطر سپردن چنین عددی آسان نیست اما در مقام مقایسه، جرم خورشید ۳۳۳ هزار برابر زمین است. در حالیکه زمین از سنگ تشکیل شده، خورشید تقریباً از هیدروژن و هلیوم؛ یعنی ۲ عدد از سبک ترین عناصر هستی ساخته شده است.

قطر خورشید در حدود ۱٫۴ میلیون کیلومتر است (محیطش در حدود ۴٫۴ میلیون کیلومتر است). می توانید ۱۰۹ زمین را چسبیده به هم در کنار یکدیگر قرار دهید تا قطر خورشید پر شود. مساحت خورشید به حدی بزرگ است که می توانید در حدود ۱٫۳ میلیون زمین را درون آن جای دهید! بله … خورشید واقعا بزرگ و با ابهت است که زمین در مقایسه با آن یک شی کوتوله و بسیار ریز محسوب می شود.

اینفوگرافی درباره ی خورشید

اینفوگرافی درباره ی خورشید – عکس اصلی را در اینجا مشاهده کنید

اما خورشید ما در مقایسه با ستارگان دیگر یک ستاره ی متوسط یا حتی بسیار کوچک محسوب می شود. یکی از این ستاره‌های عظیم اتا کارینا نام دارد؛ اتا کارینا یک سیستم ستاره‌ای در صورت فلکی شاه‌تخته است که تقریباً ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ سال نوری با خورشید فاصله دارد و ۵ میلیون بار درخشان تر از خورشید است. اتا کارینا با چشم غیر مسلح آبی رنگ به نظر می‌رسد. زیرا دمای سطح آن شش بار داغ‌تر از خورشید ماست. در ویدئوی کوتاه زیر که زیرنویس فارسی دارد، اندازه ی زمین و خورشید با تعدادی از ستارگان و بزرگ ترین ستاره ی کشف شدۀ کیهان مقایسه شده است.

حتی بزرگتر از اتا کارینا، ستاره‌ای با نام ابط‌الجوزا است که ۶۴۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. این ستاره هشتمین ستاره درخشان در آسمان شب است و آنقدر بزرگ و درخشان میباشد که در آسمان تمیز شب براحتی می‌توان آن را با چشم غیرمسلح دید. ابط الجوزا ستاره غول پیکری است که قطر آن در حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون کیلومتر است، یعنی قطر آن بیش از ۱۱۰۰ برابر قطر خورشید است.

ستاره‌شناسان تخمین می‌زنند که ابط‌الجوزا ۳۰۰ برابر بزرگتر از اتا کاریناست. آنها معتقدند که اگر این ستاره به جای خورشید در منظومه شمسی قرار می‌گرفت، در جا سیارات عطارد، ناهید، مریخ و زمین را می‌بلعید و تا مدار سیاره مشتری پیش روی می کرد.

مقایسه خورشید ما در مقابل بزرگترین ستارۀ کشف شده VY Canis Majoris

اما بزرگی ستارگان غول پیکر به همین جا ختم نمی شود، بزرگ ترین ستاره کشف شده کیهان وی وای سگ بزرگ(VY Canis Majoris) نام دارد و در صورت فلکی کلب واقع شده است. این ستاره ی فرا غول سرخ ۵۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و یک میلیارد برابر خورشید است.

نویسنده: سمیر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ – منابع: universetoday , businessinsider

1. hossien گفت:

سلام.و تشکر از شما.در مورد بزرگترین ستاره کشف شده گفته میشود شاید تا ۳ میلیارد کیلومتر قطر داشته باشه که اینجور تا ۸ میلیارد برابر خورشید بزرگیش هست.!!!.فوق العاده ست.

2. آرش گفت:

اتا-کارینا دستکم از دو ستاره تشکیل شده که جمعا درخشندگیی در حدود ۵ میلیون برابر خورشید دارد
    جرم اتا-کارینا در حدود ۱۲۰+۳۰ برابرخورشید تخمین زده می شود که از حد ادینگتون نیز بالاتر است ستاره اتا-کارینا بسیار ناپایدار است.
    شعاع همدم بزرگتر ۲۴۰ و همدم کوچکتر ۲۴ برابر خورشید است.
    بدلیل اثر حد ادینگتون، دمای همدم بزرگتر ۱۵۰۰۰ کلوین و کمتر از نصف دمای همدم کوچکتر یعنی ۳۷۰۰۰ کلوین است!

3. Alizadeh - Ebrahim گفت:

سلام ..

واقعا لذت بخش هست خوندن مطالبتون …

سپاسگزارتان هستیم …

موفق باشید .. ♥♥♥

4. hedie گفت:

واقعا شگفت انگیز و زیباست عظمت خدا

5. Jahan گفت:

دوستان خورشید بزرگتر است یا سیاره مشتری؟

6. Ebi گفت:

درود به همه ی جویندگان حقیقت و علم…
    با عرض معذرت میخواستم بدونم ایا ممکنه که ستاره هایی باشن که نورشون پس از طی کردن مسافت های خیلی زیاد الان به زمین برسه؟ ینی ممکنه ستاره های اسمان تعدادشون بیشتر بشه با گذشت زمان؟؟؟
    و ممنون از بیگ بنگ