بیگ بنگ: جوایز برندگان عکاسی نجومی Insight در سال 2017 اعطا شد. عناوین و جوایز نقدی در یازده دسته تحت عنوان «آسمان خراش ها»، «مردم و فضا» و «ستارگان و سحابی ها» به برندگان داده شد.

به گزارش بیگ بنگ، برنده نهایی این مسابقه نجومی، «آرتم میرونوف» عکاس روسی است که در بخش «ستارگان و سحابی ها» با عکسی خارق العاده از مجموعه ستارگان و گرد و غبار صورت فلکی مارافسای موفق به کسب این عنوان شد. این جرم کیهانی در فاصله 400 سال نوری از زمین واقع شده است.

«دکتر مارک کوکولا» اخترشناس عمومی رصدخانه سلطنتی و داور مسابقه عکاسی نجومی بیان کرد: «در عکس زیبای آقای میرونوف یک حالت غنی و فوق العاده از رنگ و ساختار دیده می شود. در این عکس، شاهد قسمت محبوب و مورد علاقه عکاسان نجومی هستیم ولی این عکس آن را با دید و روشنایی تازه ای به ما نشان می دهد. همچنین نوعی رمز و راز در ابرهای متشکل از گاز و گرد و غبار وجود دارد که به ما یادآور می شود که هنوز چیزهای بی شماری برای اکتشاف در فضا وجود دارد. در این عکس، گوشه ای از کهکشان حیرت انگیز ما به طرز زیبایی به تصویر کشیده شده است.»

بیش از 3800 عکس از 90 کشور جهان به مسابقه امسال ارسال شد. داوران کار سختی در پیش داشتند چرا که می بایست برای تعیین برنده، نفر دوم و عکس قابل ستایش لیستی جامع و خارق العاده را مورد بررسی قرار می دادند. به مانند هر سال، کیفیت عکس های ارسالی بی نظیر و چشم نواز است. «کریس براملی» داور مسابقه و سردبیر بی بی سی اسکای گفت: «داوری عکس های ارسالی برای من یک افتخار است. امسال کیفیت مسابقه بسیار بالا بود و همین کار را برای ما داوران سخت می کرد. این مسئله عمیقا مرا تحت تاثیر قرار داده بود که عکاسان امسال واکنش ها و دیدهای بسیار تازه و شگفت انگیزی به آسمان شب داشتند؛ امری که کم سابقه می باشد.»

در میان عکس های ارسالی، عکسی بسیار چشم نواز و زیبا از شفق قطبی توجهات را به سمت خود جلب کرد؛ این عکس توسط «میکل بیتر» عکاس دانمارکی در کشور ایسلند گرفته شده بود. آقای بیتر در بخش «شفق قطبی» به عنوان برنده اعلام شد.

یک عکاس روسی دیگر به نام «یوری زودنی» با عکس موسوم به سرگردان در پاتاگونیا برنده بخش «مردم و فضا» شد. در این عکس، چشم انداز پاتاگونیا با کهکشان راه شیری روشن گردیده است.

در بخش «آسمان خراش ها» عکاسی به نام «هایتونگ یو» از کشور چین عنوان اول را از آن خود کرد. در گذر به سوی کهکشان راه شیری او عکس بی نظیری از کهکشان خودمان تهیه کرد که از میان ساختمان LAMOST و رصدخانه اخترشناسی ملی چین، دیده می شود.

«اورگ بریزگالوف» عکاس اوکراینی عکس زیبایی از کهکشان آقتابگردان یا M63 گرفته بود. M63 یک کهکشان مارپیچی است که 27 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

همچنین «الکساندر هارت» از کشور انگلیس این عکس خارق العاده از عطارد را به هنگام گذر آن از دیسک خورشیدی گرفته است.

بقیه بخش های ذکر نشده در این مقاله عبارتند از: ماه، سیاره ها، دنباله دارها و سیارک ها، عکاس نجومی جوان سال، جایزه سر پاتریک مور برای بهترین تازه کار، و جایزه ویژه: گستره رباتیک. شما می توانید تمامی عکس ها را به صورت آنلاین در وب سایت رصدخانه سلطنتی مشاهده کنید.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه