بیگ بنگ: ناسا به تازگی وب سایتی با نام مستعار”جهان های حیاط پشتی: سیاره نهم” ایجاد کرده تا هر کسی بتواند با دیدن فیلم مختصری که از تصاویر کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع-وایز(WISE) تهیه شده به جستجوی سیاره فرضی نهم و ستارگان رو به افول در منظومه های ستاره ای همسایه، بپردازد.

به گزارش بیگ بنگ، دکتر آرون میسنر محقق در دانشگاه برکلی کالیفرنیا که متخصص تحلیل تصاویر کاوشگر وایز است عقیده دارد وب سایت “جهان های حیات پشتی: سیاره نهم” این پتانسیل را دارد که کشف هایی که تنها یک بار در هر قرن ممکن است را در خود داشته باشد و بسیار هیجان انگیز خواهد بود که این کشف توسط یک دانشمند شهروند انجام شود. این وب سایت براساس چشم انسان است زیرا ما به راحتی می توانیم اشیای در حال حرکت را با چشم پوشی از اشیای مصنوعی شناسایی کنیم، این ورژن ِ مدرن از روشی است که “کلاید تامبا” برای شناسایی پلوتو در سال 1930 به کار برد.

در این وب سایت مردم از تمام دنیا می توانند از روش های خودشان بر میلیون ها تصویر که بصورت انیمیشن وجود دارد و نشان دهنده چگونگی تغییر اجرام کوچک آسمان در گذر سال هاست، این کار را انجام دهند. اجرام در حرکت ِ شناسایی شده توسط شرکت کنندگان توسط تیم اخترشناسان در الویت مشاهده و پیگیری قرار خواهند گرفت. شرکت کنندگان در هر اعتباری که انتشار این کشف به دنبال داشته باشد، سهیم خواهند شد. دکتر مارک کاچنر، ستاره شناس مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا می گوید: « تنها چهار سال نوری بین سیاره نپتون و نزدیکترین ستاره بنام پروکسیما قنطورس، فاصله وجود دارد و بیشتر این منطقه وسیع ناشناخته باقی مانده است.» در ویدئوی زیر می توانید اطلاعات بیشتر را مشاهده کنید:

بخاطر نور ضعیف خورشید در آنجا، حتی اجرام بزرگ در این ناحیه به سختی با نور مرئی قابل مشاهده هستند، اما با نور ماورا سرخ تلسکوپ وایز می توانیم این اجرام پنهان را شناسایی کنیم. وب سایت جدید از اطلاعات تلسکوپ وایز برای جستجوی سیاره نهم استفاده می کند، یک غول یخی فرضی که در حال چرخش در بیرون منظومۀ خورشیدی است و اجرام دورتر نظیر کوتوله قهوه ای گوی‌هایی از جنس گاز که بزرگتر از سیاره‌ها و کوچکتر از ستاره‌ها هستند، می تواند شناسایی شوند.

اگر سیاره نهم وجود داشته باشد و به اندازه پیش بینی ها درخشان باشد، در داده ها نمایان خواهد شد. دکتر جکی فاهرتی ستاره شناس موزه تاریخ طبیعی آمریکا می گوید: «کوتوله‌های قهوه‌ای مثل ستاره‌ها تشکیل می شوند اما مثل سیاره‌ها به تکامل می‌رسند، و سردترین آنها بیشتر شبیه مشتری هستند. با استفاده از دنیاهای حیاط پشتی: سیاره نهم، مردم می توانند در کشف  بهتر این دنیای ناشناخته ما را یاری کنند.»

ترجمه: غزال کیان زاده/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.