بیگ بنگ: یک تحقیق جدید نشان می دهد دانشمندانی که برای نشانه های حیات هوشمند فرازمینی تحقیق میکنند، باید خودشان را جای بیگانگان قرار دهند. دانشمندان با استفاده از روش “ترانزیت” یا “گذر” چگونگی نوسانات نوری که به واسطه عبور سیاره‌ها از مقابل ستاره‌های میزبانشان ایجاد می شود، توانستنه اند سیاره های احتمالا زیست پذیر ِ زیادی را شناسایی و طبقه بندی کنند.(تلسکوپ فضایی کپلر ناسا، معروف ترین و پرکارترین وسیله برای استفاده از این روش است). حال گروهی از دانشمندان می گویند: بیگانگان هوشمند نیز میتوانند از همین استراتژی برای کشف سیاره زمین و همچنین برای تعیین اینکه قابل زیست میباشد یا خیر، استفاده کنند.

red-dwarf-exoplanet-conceptionبه گزارش بیگ بنگ، رنه هلر نویسنده و محقق موسسه ماکس پلانک آلمان برای پژوهش سامانه ی خورشیدی، در بیانیه ای گفت: « پیش بینی اینکه موجودات فرازمینی نیز از همان روش ها و تکنیک های مشاهداتی که ما بکار میبریم استفاده میکنند، غیر ممکن است.» وی ادامه داد: « اما آنها نیز مجبور به استفاده از همان روشهای اصلی فیزیکی ای که ما بکار میبریم، خواهند شد و گذرهای زمین به دور خورشید، برای آنها، یک روش معلوم برای پیدا کردن سیاره ما است.»

استدلال چنین فرضیه ای این است که اگر بیگانگان توسعه یافته و پیشرفته ما را پیدا کرده اند، ممکن است که سعی بر فرستادن پیغامی به زمین برای ارتباط برقرار کردن باشند. اما از طرفی هندسه کیهانی میگوید که گذرهای زمین به دور خورشید فقط از یک باریکه و قسمت محدودی از آسمان قابل رویت هستند. قسمت باریکی از آسمان که هلر و نویسنده همکارش، رالف پودریتز، استاد اخترفیزیک در دانشگاه ام سی مستر در کانادا از آن به عنوان “منطقه ترانزیت یا گذر” یاد میکند. هلر و پودریتز در تحقیق جدیدی که در نشریه ی اختر زیست شناسی منتشر شده، نوشتند که جستجو برای هوش فرازمینی(SETI) که شامل پروژه هایی نظیر گروه بی آی (Breakthrough Initiatives) میشود، باید بر روی منطقه ی گذر سیاره ای از مقابل ستاره شان متمرکز شوند.

Search-for-Extraterrestrial-Intelligence-in-Earths-Solar-Transit-Zoneطبق گفته ی محققان، منطقه ی ترانزیت تقریبا شامل 100 هزار ستاره میشود که با این حساب هیچ نقصی در اهداف احتمالی تلسکوپهای رادیویی دانشمندان مسئول برای جستجوی هوش فرازمینی(SETI) وجود ندارد.(مشاهدات انجام شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر و ابزار و وسیله های دیگر، میگویند که تقریبا هر ستاره ی موجود در کهکشان راه شیری حداقل میزبان یک سیاره است و بسیاری از آنها در “منطقه قابل سکونت” در حال گردش میباشند- این منطقه مقدار فاصله از یک ستاره میزبان است که امکان دارد آب به صورت مایع در سطح آن وجود داشته باشد.)

هلر و پودریتز در این تحقیق جدید همچنین نوشتند: « اگر هر یک از این سیاره ها دارای ناظران هوشمند باشند، خیلی وقت پیش میتوانستند زمین را به عنوان محلی قابل زیست و حتی جهانی زنده شناسایی کنند و ما اکنون قادر به دریافت اخبار و اطلاعاتشان میبودیم.» تا به امروز، دانشمندان در حدود 2 هزار سیاره خارج از سامانه ی خورشیدی که اطراف ِ ستاره ی خود می چرخد را کشف کرده اند. نیمی از این کشفیات توسط تلسکوپ فضایی کپلر بوده است.

ترجمه: هیمن یوسفی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. آیا این عمل هوشمندانه است که در انبار کاهی دنبال یک سوزن بگردیم که مطمئن نیستیم آیا سوزنی وجود داره یا نه ؟ ما هنوز نتوانستیم یک تک سلولی در خارج زمین پیدا کنیم که نشون بده که حیات منحصر به زمین نیست . پس اول باید مطمئن باشیم که حیات در غیر زمین هم وجود داره بعد وقت و انرژی و پولمان را خرج این راه کنیم .‌به نظر من این گونه پروژه ها فقط برای بدست آوردن بودجه از مراکز علمیه . به جای این کارها باید توان خودمون را برای پیدا کردن سیارات قابل سکونت به کار ببریم که با این شیوه ای که انسان در پیش گرفته چند سال دیگه زمین محل مناسبی برای زندگی نخواهد بود ومیترسم به جای پیدا کردن حیات فرا زمینی . حیات انسانها از بین بره