بیگ بنگ: درحالیکه پیش بینی می‌شد بخش‌هایی از دنباله دار آیسان نجات پیدا کرده باشد،‌ رصدهای صورت گرفته از پایان عمر «آیسان» و از هم پاشیدن هسته آن حکایت دارد. پس از حدود دو هفته رصد لحظه به لحظه توسط محققان فضايي ناسا از این دنباله دار چیزی جز گرد و غبار باقی نمانده و در نتیجه آیسان براي هميشه خاموش ماند و دانشمندان، مرگ آن را تاييد كردند.

SDO_MissingISON
دنباله‌دار آيسان پنجشنبه 28 نوامبر با سرعتي بالغ بر 350 كيلومتر در ثانيه از جو خورشيد عبور كرد، اما بر اثر تابش حرارت 2700 درجه‌اي خورشيد در فاصله 1.2 ميليون كيلومتري از ديد كارشناسان و تلسكوپ‌هاي قدرتمند جهان پنهان ماند و تنها ۱۰ درصد شانس نجات یافتن بخش‌هایی از آن مطرح شده بود و به دنباله دار زامبی معروف شد.

اما كارل باتاماس از متخصصان اختر فيزيك آزمايشگاه تحقيقات نيروي دريايي پس از تقابل خورشيد با ستاره دنباله‌دار آيسان، مرگ قطعي اين دنباله‌دار جنجالي را تاييد كرد. باتاماس سرپرست كمپين رصد دنباله‌دار قرن تاكيد كرد: نيروي پرقدرت جاذبه خورشيد، دنباله‌دار آيسان را به سمت خود كشيده و به دام انداخته است. کارشناسان ناسا تلاش گسترده‌ای را برای یافتن نشانه‌ای از بقایای احتمالی این دنباله‌دار آغاز کرده بودند؛ در تصویری که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی پس از نزدیک شدن دنباله‌دار به خورشید تهیه شده است، هیچ نشانه‌ای از «آیسان» دیده نمی‌شود.

Space Thanksgiving

وی افزود: با توجه به مشاهدات رصدخانه ی فضایی خورشیدی و بر پایه ی داده های دستگاه سنجش “فوتون های لیمن آلفا” توضیح داد که تابش این فوتون ها متوقف شده اند و  این حالت نشان دهنده این است که یا هسته دنباله دار از هم پاشیده یا اصلا هسته ای در کار نیست. شواهدی وجود دارد که بر پایه ی آن ها به نظر می رسد دنباله دار آیسان چند ساعت یا چند روز پیش از رسیدن به رویارویی نزدیکش با خورشید، نابود شده بود و اکنون تنها ابری از گرد و غبار از آن بجا مانده است. البته وی گفت که باید بیشتر بررسی کنیم و تیم تلسکوپ هابل به کمک ما بیایند تا در نیمه ی ماه دسامبر، با همیاری تلسکوپ هابل پاسخی قطعی برای سرنوشت آیسان تعیین کنیم.

این دنباله دار مربوط به شکل گیری منظومه شمسی در ۴.۵ میلیارد سال قبل است؛ خانواده دنباله دارها که «آیسان» نیز به آن تعلق دارد، از محلی به نام ابر اورت (Oort Cloud) سرچشمه می‌گیرند که در فاصله ۱۰ هزار برابر دورتر از فاصله خورشید تا زمین واقع شده‌اند.

Read More : foxnews , spaceweather

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سوال اينجاست که آيا با اين قدرت گرانشي خورشيد و اثر حرارت تاج خورشيد بر دنباله دارها و يا کلا شهابسنگ ها آيا ميتوان انتظار که کرات منظومه شمسي تنها با برخورد و ذوب شدن اين شهابسنگ ها تشکيل شده باشد؟ تعوري تشکيل کرات منظومه شمسي با سرنوشتي که براي آيسان پيش آمد بنظر معتبر نمي‌رسد. و کلا ساختار خورشيد و نحوه تشکيل منظومه ها و ساختار کرات و البته علت گرماي ستارگان جاي سوالات فراواني دارد که هنوز جوابي براي آنها نيست. به نظر من با جواب به سوال ساختار تشکيل منظومه ها و ساختار ستارگان کل دانش بشري دگرگون خواهد شد و مشکلات فعلي همچون بحران انرژي و آينده جمعيت بشر حل خواهد شد. پس دقت در اين پديده ها مهم ترين بخش از زندگي همه ما انسانها است. اميدوارم علاقمندان به اين نوع از مقالات بيشتر شود تا در سايت بالاترين همواره جزو داغترين لينک ها باشند.