بیگ بنگ: ستاره شناسان بر این باورند که سیر تغییر و تحول کهکشان ها از 11 میلیارد ها سال پیش آغاز شده است. در طول این سال ها بسیاری از کهکشان ها در مجاورت با کهکشان های همجوار خود، بسیار فعالتر و روشن تر شده یا به صورت اجرامی خاموش در آمده اند.

این تصویر، فرا ژرف هابل نمونه‌ ای از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی است که بشر تاکنون دیده است؛ کهکشانهایی که کمی پس از دوران تاریک یعنی ۱۳.۲ میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند.
این تصویر، فرا ژرف هابل نمونه‌ ای از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی است که بشر تاکنون دیده است؛ کهکشانهایی که کمی پس از دوران تاریک یعنی ۱۳.۲ میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند.

به گزارش بیگ بنگ، طبق تحقیق یک تیم بین المللی به سرپرستی الیزا بوئرا که از محققان دانشگاه سوین برن استرالیا میباشد، از 11 میلیارد سال پیش تاکنون از گرمای جهان کاسته شده و کم کم جهان شروع به سرد شدن کرده است. این دانشمندان، میزان گاز کهکشانها، دما، ترکیبات اصلی و سیر تکاملی آنان را بررسی کرده و به نتایج فوق العاده جالبی رسیده اند.

الیزا بوئرا به همراه گروهش، پیش از این نیز در تحقیقی جامع که در خصوص کهکشانهای راه شیری و زمین صورت گرفته بود، تأثیر تحولات جوی بر زمین را نیز نشان داده بودند. در تحقیق جدیدی که توسط گروه اختر فیزیک «بوئرا» اجرا شد، نورهای آبی رنگ زمینی حاصل از فعالیت «اختروش» (Quasar) هسته های فعال بشدت نورانی و دور دست که متعلق به یک کهکشان جوان است- و میزان درجه حرارت کهکشانها را ، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

طبق مشاهده نور اختروش ها، جهان در حدود 1000 درجه سانتیگراد، طی یک میلیارد سال 130000 درجه سردتر شده است، به گفته وی این روند خنک شدن جهان احتمالا تا به امروز نیز ادامه داشته است. این دانشمند، وجود گاز هلیوم را عامل اصلی تغییر دمای کهکشان ها میداند. با توجه به اینکه 14 درصد از گاز بین کهکشانی را هلیوم تشکیل میدهد، با جذب تابشهای شدید طی 12 میلیارد سال الکترونهای خود را از دست داده و بدین شکل سرد شده است.

در این ویدئو مشاهده خواهید کرد که ، وقتی نور ماورا بنفش ِ اختروش های قدرتمند هلیوم را در فضای بین کهکشانی یونیزه می کند، گازها داغ می شوند. اما وقتی تمام هلیوم یونیزه می شود، نور اختروش ها دیگر نمی تواند گاز را داغ کند و مستقیما از داخل فضای کهکشانی عبور کرده و همراه با انبساط جهان، گاز شروع به سرد شدن می کند.

منبع: dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.