بیگ بنگ: نقشه ماده تاریک از داده های تلسکوپ فضایی هابل بدست آمده است. این تلسکوپ سه خوشه کهکشانی را که بعنوان عدسی های کیهانی عمل کرده و داده های ارزشمندی را در خصوص بخش های دور و قدیمی کیهان در اختیار ما قرار می دهند، بررسی می کند. این تلسکوپ در اثر پدیده “همگرایی گرانشى” این اطلاعات را گردآوری می کند.

در اینجا تصویری سه بعدی از توزیع ماده تاریک را در خوشه کهکشانی دور دست می بینید که از داده های ميدان مرزی تلکسوپ فضایی هابل تهیه شده است. ماده نامرئی در این نقشه از توده ای ماده تاریک تشکیل یافته است. تیم پژوهشی دانشگاه ييل یکی از با کیفیت ترین نقشه های ماده تاریک را طراحی کرده که مدرکی جامع از وجود ماده تاریک سرد به شمار می رود.

به گزارش بیگ بنگ، پریماودا ناتارجان، اخترفيزيکدان دانشگاه ييل مسئولیت رهبری تیمی بین المللی از محققان را بر عهده داشت که تصاویر حاصل از تلسکوپ فضایی هابل را تجزیه و تحلیل می کردند. وی گفت: ما با بهره گیری از داده های این سه خوشه موفق شدیم تا ماده تاریک را با جزئیات کامل در نقشه ای ترسیم کنیم. تا آنجا که داده ها به ما اجازه می داد، توانستیم تمامی توده های ماده تاریک را که ترسیم کنیم و جامع ترین نقشه توپولوژیک ماده تاریک را تا به امروز طراحی کردیم.

ماده تاریک به ذرات نامرئی گفته می شود که نه نور را جذب کرده و نه آن را بازتاب می دهند، ولی بر گرانش تاثیر دارند. دانشمندان بر این باورند که ماده تاریک حدود 80 درصد از ماده-جرم موجود در کیهان را تشکیل می دهد. ماده تاریک می تواند در توضیح ماهیت نحوه شکل گیری کهکشان ها و نحوه ساماندهی کیهان نقش موثری ایفا کند. آزمایش هایی که در دانشگاه ييل و جاهای دیگر به انجام می رسند، درصدد شناسایی ذره ماده تاریک هستند: ذره اکسیون(axion) و نوترالينو(neutralino) از نامزد های اصلی به شمار می آیند.

ناتارجان خاطر نشان کرد: اگرچه مقدار ماده تاریک در مقیاس کیهانی و نحوه توزیع آن در کیهان مشخص شده، اما خود ذره ماهیت گریزانی دارد و درک آن قدری دشوار است. ذرات ماده تاریک در فراهم آوردن جرمی نامرئی نقش دارند که با خم کردن نور از کهکشان های دور بعنوان عدسی گرانشى عمل می کند. ماحصل خمش نور، اعوجاج نظام مند در اشکال کهکشان هاست که با عدسی دیده می شود. تیم پژوهشی ناتارجان این اعوجاج را به منظور ترسیم نقشه جدید ماده تاریک رمزگشایی کردند.

این نقشه بطرز قابل توجهی با شبیه سازی های رایانه ‌ای مربوط به ماده تاریک مطابقت دارد؛ این ماده مرموز به لحاظ نظری با مدل ماده تاریک سرد پیش بینی شده است. ماده تاریک سرد در قیاس با سرعت نور بصورت کُند حرکت می کند، اما ماده تاریک داغ با سرعت زیادی حرکت می کند. با توجه به این که تمامی شواهد و قرائن ماده تاریک غیر مستقیم اند، این تطابق با مدل استاندارد در خور توجه می باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در “یادداشت های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی” منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.