بیگ بنگ: محققان ناسا با استفاده از تصاویر داده های فضاپیمای افق‌های نو یک روز کامل پلوتو و بزرگترین قمرش شارون را به نمایش گذاشتند، این تصاویر تیر ماه گذشته در هنگام عبور این فضاپیما از کنار پلوتو ثبت شدند.

تصویری از یک روز کامل در سیاره ی کوتوله ی پلوتو
تصویری از یک روز کامل در سیاره ی کوتوله ی پلوتو

به گزارش بیگ بنگ، شارون و پلوتو هر دو در دام جزر و مدي يكديگر اسير شده‌اند، به بياني ديگر جهت يكي از نيمكره‌هاي كارون همواره به سمت يكي از نيم‌كره‌هاي پلوتو قفل شده‌است،‌ از اين رو طول روزهاي اين دو برابر است. يك چرخش سيستم پلوتو-شارون 6.4 روز زميني به طول مي‌انجامد. در نتيجه پرواز نزديك‌گذر تنها توانست يك وجه از اين سيستم دوگانه را آشكار سازد،‌ اما در عين حال موفق شد توالي حركت مداري اين دو جرم كيهاني را به ثبت برساند. افق‌هاي نو مدت‌ها پيش از رسيدن به نزديك‌ترين فاصله‌اش تا اين سيستم عكسبرداري را آغاز كرد و توانست امكان مشاهده كامل اين سيستم دوتايي را از دور فراهم آورد.

يك روز كامل در قمر شارون
يك روز كامل در قمر شارون

افق‌هاي نو با استفاده از سيستم عكسبرداري لوری(LORRI) و دوربين عكسبرداري چند طيفي رالف خود توانست در هفتم جولاي از فاصله هشت ميليون كيلومتري و در 13 جولاي از فاصله 645 هزار كيلومتري از اين اجرام عكسبرداري كند. اين فضاپيما در چهاردهم جولاي به نزديك‌ترين فاصله خود يعني 12500 كيلومتري از سطح سياره كوتوله رسيد. در طول حركت در اين مسير بود كه فضاپيما توانست كل يك روز سيستم دوتايي شارون-پلوتو را مشاهده كرده و توالي آن را به ثبت برساند.

پلوتو با قطر متوسط ۲۳۶۸ کیلومتر، از ماه زمین با قطر ۳۴۷۶ کیلومتر کوچک تر است و به علت دوری بسیار زیاد از خورشید دنیای بسیار سردی است. میانگین دمای هوا در سطح پلوتو منفی ۲۲۹ درجه سانتی گراد است؛ دمایی که گاز نیتروژن هم در چنین سرمایی به مایع تبدیل می شود. پلوتو هر شش روز و ۹ ساعت و ۱۷ دقیقه و ۳۶ ثانیه یکبار به دور خود و هر  ۲۴۷٫۶۸ سال زمینی یکبار به دور خورشید می چرخد. به عبارت دیگر این خرده سیاره از زمان کشفش در ۲۹ بهمن ۱۳۰۸ توسط کلاید تومبا تا به امروز هنوز یک دور به گرد خورشید نچرخیده است.

تصویری از پلوتو و قمرش شارون که فضاپیمای افق های نو به ثبت رسانده است.
تصویری از پلوتو و قمرش شارون که فضاپیمای افق های نو به ثبت رسانده است.

شارون نیز با قطر ۱۲۰۸ کیلومتر بزرگترین قمر پلوتو است که در سال ۱۹۷۸ میلادی کشف شد و فاصله این قمر تا پلوتو در مدار ۱۸ هزار کیلومتری آن است. پلوتو و شارون همچون زمین و ماه به گرد یک نقطه ی گرانش مرکزی می چرخند، به گونه ای که چرخششان همانند لنگش به نظر می آید. به دلیل اینکه جرم شارون ۱.۱۲ (یک دوازدهم) جرم پلوتو است، مرکز جرم آنها در نقطه ای بیرون از شعاع پلوتو جای گرفته و همین باعث ِ رقص گرانشی آنها شده است.

تصویری از نحوه ی رقص مداری پلوتو و شارون
تصویری از نحوه ی رقص مداری پلوتو و شارون

فضاپیمای افق های نو که برای نخستین بار از این اجرام دوردست تصویربرداری کرده، در حال حاضر در فاصله پنج میلیارد کیلومتری زمین قرار داشته و همه سیستم‌های آن در سلامت کامل به کار مشغول هستند. دریافت اطلاعات کامل آن از پلوتو، شش ماه طول می کشد. این فضاپیما هم اکنون در حال پرواز به سمت جرمی در کمربند کویپر هست که در سال ۲۰۱۹ به آن می رسد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: Pluto , Charon , newhorizons , news.discovery

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.