ناسا تصاویر خیره‌کننده جدیدی را با وضوح و کیفیت بالا از سیاره مشتری منتشر کرد که به تازگی توسط کاوشگر جونو به ثبت رسیده‌اند. در اين تصاوير ابرهاي مارپيچي گازي در دو قطب سياره غول‌پيكر مشتري ديده مي‌شوند، منظره‌اي كه در ماموريت‌هاي پيشين با چنين جزئياتي مشاهده نشده‌ بود.

جونو این عکس را از فاصله ی 195 هزار کیلومتری قطب ِ شمال مشتری ثبت کرده است.
جونو این عکس را از فاصله ی 195 هزار کیلومتری قطب ِ شمال مشتری ثبت کرده است.

براساس گزارش BBC، جونو اين تصاوير را هفته گذشته و با اجراي اولين پرواز نزديك‌گذرش از كنار سياره از زمان رسيدن به مدار مشتري، ثبت كرده‌ است. اين نزديك‌گذر در ارتفاع 2400 كيلومتري از اتمسفر مشتري رخ داده‌است. 6 مگابايت از داده‌هاي ارسال شده به زمين هنوز در دست تجزيه و تحليل قرار دارند اما اسكات بولتون محقق ارشد پروژه جونو مي‌گويد در همين اطلاعات موجود نيز پديده‌هايي جديدي كشف شده‌اند.

نمای نزدیک از قطب شمال سیاره ی مشتری
نمای نزدیک از قطب شمال سیاره ی مشتری

به گفته بولتون اين اولين چشم‌انداز از قطب شمال مشتري است و به هيچ‌چيزي كه تاكنون ديده‌ يا شناخته شده شباهتي ندارد. اين بخش از سياره آبي‌تر از ديگر بخش‌ها است و طوفان‌هاي زيادي در آن وجود دارد. همچنين هيچ نشانه‌اي از نوارهاي عرضي در اين تصوير ديده نمي‌شود، به بياني ديگر اين تصوير را به سختي مي‌توان به سياره مشتري كه تاكنون شناخته شده‌ است،‌ نسبت داد.

تصویری فرو سرخ از شفق قطبی جنوب سیاره ی مشتری
تصویری فرو سرخ از شفق قطبی جنوب سیاره ی مشتری

دوربين فروسرخ JIRAM كاوشگر جونو نيز چشم‌اندازي بي‌نظير را از شفق‌ جنوبي سياره مشتري ثبت كرده‌است، تصاويري كه تلسكوپ‌هاي زميني تاكنون قادر به مشاهده آنها نبوده‌اند. همچنين آزمونگر راديو پلاسما يا Wave جونو نيز از كولاكي از ذرات در حركت در ميدان مغناطيسي قدرتمند اين سياره عكسبرداري كرده‌ است. جونو در تاريخ پنجم جولاي 2016 پس از سفري پنج ساله و 2.8 ميليارد كيلومتري از زمين، در ميدان گرانشي مشتري قفل شد و با استفاده از نيروي كنترل شده رانش موتور خود توانست در مدار بيضوي بزرگ سياره قرار گيرد.

توالی عکس های فضاپیمای جونو حین نزدیک شدن و دور شدن از سیارۀ مشتری
توالی عکس های فضاپیمای جونو حین نزدیک شدن و دور شدن از سیارۀ مشتری

هدف جونو يافتن توضيحاتي براي منشا و تكامل سياره‌هاي بزرگ سامانه خورشيدي است تا بتواند اسرار آن را كشف كند. تجهيزات حسگر از راه دور اين فضاپيما لايه‌هاي مختلف اتمسفر اين سياره را مورد مطالعه قرار خواهند داد و دما،‌ حركت و ديگر ويژگي‌هاي آن را بررسي خواهند‌ كرد. جونو درحال حاضر در مداري 53 روزه از مشتري در چرخش است و گذر نزدیک ِ بعدي آن از كنار سياره در 19 اكتبر رخ خواهد‌ داد، زماني كه موتورهاي جونو براي رسيدن به مدار 14 روزه مشتري باري ديگر روشن خواهند‌ شد.

عکسی از نیمکره ی جنوبی سیارۀ مشتری از فاصله ی 38 هزار کیومتری
عکسی از نیمکره ی جنوبی سیارۀ مشتری از فاصله ی 38 هزار کیومتری

اين وضعيت تا فوريه سال 2018 ادامه پيدا خواهد كرد، و در آن تاريخ جونو دستورالعمل مورد نياز براي شيرجه در ميان اتمسفر مشتري را دريافت خواهد‌كرد. با اين همه دانشمندان اميدوارند تا پيش از رسيدن به اين مرحله، اطلاعات ارزشمند و زيادي از اين سياره عظيم به دست آورند تا با كمك آنها بتوانند به پرسش‌هاي موجود درباره مشتري پاسخ دهند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

اطلاعات بیشتر: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه