بیگ بنگ: بعد از دهه ها اسکن بی ثمر آسمان برای دریافت پیام فرازمینی ها، دانشمندان تصمیم گرفته اند خودشان پیش قدم شوند: اول ما بگوییم “سلام”!

تصویری از منطقۀ تشکیل ستاره و سیاره در سحابی کارینا
تصویری از منطقۀ تشکیل ستاره و سیاره در سحابی کارینا

به گزارش بیگ بنگ، مرکزی در سانفرانسیسکو به اسم METI یا پیام رسانی به هوش فرازمینی، تصمیم دارد به جای اینکه منتظر دریافت پیام آنها بنشیند، خود شروع کننده مکالمه باشد. هدف این پروژه این است که تا پایان سال 2018 به صورت مداوم به یکی از سیارات صخره ای ستاره پروکسیما قنطورس، نزدیکترین ستاره به خورشید، پیام هایی با مضمون شروع گفتگو، ارسال کند. هدف نهایی پروژه هم ارسال این پیام ها به فواصل دورتر و دورتر است.

قبلا هم اینگونه پروژه ها انجام شده بود اما این اولین باری است که دانشمندان تصمیم دارند به صورت هدفمند و مداوم در طول چند ماه و چند سال این کار را انجام دهند. پروژه METI که سال گذشته راه اندازی شده تصمیم دارد امسال دو کارگاه یکی در پاریس و دیگری در سنت لوئیس برگزار کند. بنیانگذاران امیدوارند که بتوانند سالانه یک میلیون دلار سرمایه برای خرید و ساخت یک فرستنده رادیوی قدرتمند جمع آوری کنند. یکی از چالش هایی که توسعه دهندگان قصد دارند بر روی آن کار کنند، این است که بهترین راه را برای گفتن کلمه “سلام” پیدا کنند. البته این موضوع به همین سادگی نیست. بعضی تردید دارند که این اجرای این پروژه درست باشد، آنها عقیده دارند که اگر فرازمینی ها دشمن باشند، آیا در این صورت باز هم می خواهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم؟

مثلا استیون هاوکینگ فیزیکدان و دیوید برین نویسنده داستان های علمی- تخیلی می گویند ما نباید توجهی را به خودمان جلب کنیم. البته همه هم اینقدر بدبین نیستند و می گویند بهتر است تا زمانی که راههای ارتباطی بهتری پیدا کنیم صبر کنیم و بعد از آن از گروهی متخصص شامل مشاورین بین المللی در این زمینه کمک بگیریم. به نظر اندرو فراکنوئی اخترشناس اینکه بچه ها وسط مکالمه جدی بزرگترها شیرین کاری از خودشان در بیاورند چندان خوشایند نیست. بچه ها اول باید با گوش دادن و نگاه کردن یاد بگیرند که بزرگترها چگونه رفتار می کنند بعد از آن است که می توانند وارد گفتگوی بالغانه شوند. به نظر او ما باید اول صبر کنیم تا خوب پخته شویم.

seti-image-2البته در این بین کسانی هم هستند که از این پروژه استقبال می کنند. مثلا سِث شوستاک، اخترشناس پروژه ستی-SETI(جستجو برای هوش فرا زمینی) می گوید که خیلی خوشحال خواهد شد که ببیند این پروژه انجام می شود و اینکه فکر می کند که ما از طریق این پروژه می توانیم چیزهای خوبی یاد بگیریم و ترسی نباید به دل خود راه دهیم. یا مثلا دالیا راوسون عقیده دارد اینکه ما سعی کنیم بفهمیم چگونه به کسی که انسان نیست بفهمانیم که یک انسان چگونه موجودی است، به خودمان هم چیزهای خوبی در رابطه با انسان بودن می آموزیم.

البته همانگونه که شما خواننده های بیگ بنگ می دانید قبلا هم از این دست تلاش ها برای ارتباط برقرار کردن با فضایی ها انجام شده بود. مثلا در دهه 70 میلادی فضاپیماهای پایونیر 10 و 11 پلاک های طلای حاوی اطلاعاتی راجع به بشریت را به فضا ارسال شدند. یا مثلا پروژه ستی خود تلاشی برای ارتباط با فرازمینی ها است. در این پروژه هدف فرستادن پیام از طریق پرتوی رادیوییست که می تواند تبدیل به پیکتوگرامی از تصاویر شود. یا مثلا اخیرا پیامی در قالب کدهای حسابی شامل کنسرت های ویوالدی و گرشوین و آهنگ گروه بیتل ها، در عرض جهان(across the univers) به فضا فرستاده شده است.

اصلا به قولی فرض کنیم ما مانند پروژه ستی یا پروژه 100 میلیون دلاری دانشگاه برکلی بخواهیم فقط آسمان را اسکن کنیم تا شاید از بتوانیم اثری از فرازمینی ها پیدا کنیم. آیا به نظر این کار یعنی فقط گوش دادن و نه حرف زدن، کیهان را زیادی در سکوت نمی برد؟ شما با کدام واکنش نسبت به این پروژه همدلی دارید؟ آیا مانند هاوکینگ فکر می کنید باید قایم شویم؟ یا فکر می کنید هنوز موقع آن نرسیده و یا می گویید الان هم برای شروع دیر است؟ این مقاله نیچر این پروژه را به چالش می کشد و این مقاله هم در دفاع از پروژۀ METI نوشته شده است.

ترجمه: ابراهیم دبیری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. من با نظر اندرو فراکنوی موافقم که میگه ما باید صبر کنیم و پخته تر شیم اونوقت واسه برقراری ارتباط پا پیش بزاریم

  2. تلسکوپ جیمز وب وقتی راه اندازی شد بشر رو به حقیقت نزدیکتر میکنه که این کیهان وحشتناک عظیم و بزرگ با صدها ملیارد کهکشان متروکه هست؟؟ یا لا اقل یک میکروب زنده توش پیدا میشه! امیدوارم با تکنیکهای جدیدتر و کار آمدتر بتونن مستقیم از سیاره های فرا منظومه ای تصویربرداری کنیم که فکر کنم داریم به این امر نزدیک میشویم و ترکیبات جو سیاره ها برای ما نمایان میشه

  3. فرا زمینی ها خیلی خیلی از ما باهوش ترن و دائما دارن به کارهای ما میخندن D:

  4. واقعا بايد کارشون رو تحسين کرد .
    زميني بزرگ پر از لوبيا را در نظر بگيريد که تازه درو شده به نظر شما فقط يک ريزه سنگ اضافي در بين اين همه لوبياها پيدا ميشود ؟
    موجودهاي ديگر بطور حتم در سياره هاي ديگر وجود داشته و دارند ( ميلياردها خورشيد مانند و زمين مانند ديگه مگه علم ياعقل ميتونه قبول کنه که فقط ما باشيم )

  5. دکتر میچیو کاکو دی این زمینه نظریه جالبی دارد . وی در آخرین اظهار نظرش در این مورد گفت نابودی یا استعمار ما انسانها نمیتواند هیچ سودی برای فرازمینی ها داشته باشد چون برابر تخمین های زده شده میلیاردها سیاره شبیه زمین در کهکشان وجود دارد و فضا منبع بی پایانی از منابع انرژی است. پس ما نمیتوانیم با این مقدار کم انرژی و هوش ناچیز در مقابل تمدن های نوع دو و سه گزینه های خوبی باشیم. به نظر بنده اگر پیغام خوش آمد گویی و سلام ما نیز به آنها برسد ما نهایتا وسیله ای برای تحقیق و کنجکاوی آنها هستیم و امکان این نیز وجود دارد که فرستادن پیامهای ما اصلا برای فرازمینی های هوشمند هیچ جذابیتی نداشته باشد و به سادگی از کنار آن بگذرند … به هر حال ارتباط با هوش فرازمینی امری اجتناب ناپذیر است و موضوع فقط زمان و نوع این ارتباط است که احتمالا در زندگی حال حاضر ما روی خواهد داد. البته قبل از اینکه ما انسانهای هوشمند قبل از این ارتباط باعث انقراض دسته جمعی خود نشویم . با تشکر از دوستان کنجکاو وبسایت علمی بیگ بنگ