بیگ بنگ: در نور مرئي، سحابي سه تکه یا M20 که در صورت فلکي قوس واقع شده است، بصورت ساختار سه قسمتي ديده مي شود که توسط خطوط گرد و غبار احاطه شده است. درخشش و رنگ این سحابی را تشعشعات هيدروژن يونيزه شده صورتی و غبار آبي رنگ ستاره هاي جوان و گرم تشکیل داده است.

سحابی سه تکه یا M20 در نور مرئی
سحابی سه تکه یا M20 در نور مرئی

به گزارش بیگ بنگ، این سحابی که 5000 سال نوری از ما فاصله دارد یک منطقه ی ستاره زایی در صفحه ی کهکشان خودمان است که ۳ گونه ی مختلف از سحابی های کیهانی را به نمایش می گذارد. اما اين حالت زيباي گازي از آنجایی که براي طول موج نوري مات است به مشکلات اختر شناسان مي افزايد. دانشمندان نمي توانند ببينند که در پشت آن چه چيزي نهفته است.

بتازگی ستاره شناسان با استفاده از مشاهدات تلسکوپ رصدخانه جنوبي اروپا، در حال انجام يک بررسي تحت عنوان متغير هاي VISTA در صفحه ی کهکشان ما هستند. این مشاهدات در نور مادون قرمز سحابي ها و گرد و غبار ماوراي ديسک کهکشانی را تحت نظر دارد. با استفاده از داده هاي جديد ستاره شناسان اجرامی را مشاهده کرده اند که تاکنون مخفي مانده بود. يکي از اولين يافته هاي در مورد ستارگان متغير قيقاوسي میباشد که در صفحه مرکزي راه شيري نهفته هستند. سحابي سه تکه چشم انداز نزديکی به ما دارد، اما در حقیقت اين متغيرها کاملا از ما دور هستند و طبق تخمین ستاره شناسان در قسمت ديگری از کهکشان ما و در فاصله 37000 سال نوري؛ حدود ده هزار سال نوري در ماوراي مرکز کهکشان راه شيري قرار دارند. ستارگان متغير قيقاوسي از نوع غول زرد یا ابرغول می باشند، دلیل نام گذاری این است که اولین ستاره این گونه ستاره دلتا در صورت فلکی قیفاووس بوده است و بیشتر برای تعیین فواصل کیهانی از آنها استفاده می شود.
تصویری از سحابی سه تکته و آشکارسازی ستارگان متغیر قيقاوسي در نور فرو سرخ
تصویری از سحابی سه تکته و آشکارسازی ستارگان متغیر قيقاوسي در نور فرو سرخ

سحابي سه تکه که بعنوان مسیه 20 نیز شناخته مي شود،  یک منطقه ی تولد ستارگان محسوب می شود که در 5 ژوئن 1764 کشف شده است. این سحابی به سه قسمت تقسيم مي شود، سحابی نشری سرخ رنگ که بیشتر نورشان را از تابش اتم های هیدروژن گرفته، سحابی بازتابی آبی فام که در اثر بازتاب نور ستارگان توسط گرد و غبار پدید آمده و سحابی تاریک که از ابرهای چگال و فشرده ی گرد و غبار ساخته شده است و در برابر نور ستارگان و دیگر سحابی ها به حالت ضدنور (silhouette) قرار گرفته و تاریک دیده می شود.

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ – منبع: ESA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.