بیگ بنگ: یکی از موارد جالبی که سياره سرخ را اسرارآميز كرده، مسيرهاي مارپيچي کلاهک های یخی در قطب جنوب آن است.  در جدیدترین تصوير دیدنی از این سیاره، دانشمندان ناسا با استفاده از مدارگرد مریخ اکسپرس آژانس فضایی اروپا پوشش يكدست سفيد يخي در قطب جنوبي آن به ثبت رسانده اند، این خطوط یخی به طرز شگفت آوری از مركز به سمت بيرون امتداد و شکسته شکسته شده اند.

لايه‌هاي ضخيم يخي در بخش مركزي قطب جنوبي همواره وجود دارند و موجب تغيير و تحولات جوي در مريخ شده‌اند. سرماي وحشتناك زمستان با اين موج يخي بيش از پيش دماي مريخ را كاهش داده به‌طوري كه به 153- درجه سلسيوس مي‌رسد. دي‌اكسيدكربن يخ بسته، لايه‌اي عميق و بسيار گسترده از پوششي سفيد رنگ ايجاد كرده است. توفان‌هايي با سرعت 400 كيلومتر در ساعت بر سطح مريخ، خاك و هر آنچه را كه در تيررس‌اش قرار گيرد به‌راحتي درمي‌نوردد.

mars-south-pole-original

صفحات بزرگ يخي روي زمين اساساً به‌وسيله جريان يخ شكل مي‌گيرند، اما در مريخ نيروهاي ديگري دخيل بوده و در نهايت منجر به تشكيل كلاهك‌هاي يخي قطبي در جنوب شده‌اند.  دانشمندان نظريه‌هاي فراواني را درباره نحوه شكل‌گيري و پيدايش آن‌ها ارائه داده‌اند. يكي از اين نظريه‌ها، اين مسيرها را تحت عنوان رشته‌هاي سياره‌اي معرفي كرده است. يخ‌هاي نزديك‌تر به قطب نسبت به يخ‌هاي دورتر آهسته‌تر در حركتند كه موجب شكسته شدن يخ نيمه جامد مي‌شود.

تا پيش از ارسال تصاوير جديد، دانشمندان تصور مي‌كردند كلاهك يخي شمال مريخ از لايه‌هاي صاف و يكنواخت شبيه كيكي لايه‌اي تشكيل شده است اما تصاوير جديد نشان داد مسيرهاي مارپيچي حاصل فرسايش بادي است كه با قدرتي فوق‌العاده زياد خاك را مي‌شكافد و پيش مي‌رود. لايه‌هاي يخي مريخ نيز به‌قدري عميق هستند كه تا عمق 160 كيلومتري در سياره سرخ وجود دارند.

Read More : http://www.extremetech.com/extreme/165866-the-south-pole-of-mars

http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2013/09/02/astrophoto_mars_south_pole_by_mars_express_spacecraft.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.