بیگ بنگ: محققان با استفاده از رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا(SDO) تصاویر شگفت‌انگیزی از فعالیت مغناطیسی خورشید ثبت کردند. این تصاویر چگونگی وضعیت میدان‌های مغناطیسی خورشید را تشریح می‌کند و به دانشمندان نشان می‌دهد چگونه میدان مغناطیسی خورشید در سطح و درون آن تغییر می‌کند.

march_14-picturing_magnetic_field_lines_2این نقشه مدلی است از میدان مغناطیسی در اتمسفر خورشید که بر مبنای اندازه‌گیری‌های مغناطیسی در سطح این ستاره ایجاد شده است. تصاویر جدید با استفاده از طول موج فرا بنفش ۱۷۱ آنگستروم گرفته شده است که برای چشم انسان نامریی است. این تصاویر هر دوازده ثانیه یکبار با ۱۰ طول موج نوری متفاوت گرفته شده تا طیفی کامل از تشعشع ساطع شده به وسیله خورشید را ثبت کند.

ثبت چنین تصاویری از خورشید با رصدخانه ی دینامیک خورشیدی شگفت انگیز است، چون با سرعت تقریبا ۱۱۲۰۰ کیلومتر در مدار حرکت می کند. ششمین سال فعالیت این ماهواره ی فضایی یک موفقیت برجسته برای ناسا است زیرا انتظار می‌رفت این ماهواره تنها پنج سال فعال بماند. در همین زمینه چندی پیش به مناسبت ششمین سال پرتاب رصدخانه دینامیک خورشیدی، ویدئویی منتشر شد که فعالیت یک ساله ی خوشید از ابتدای ژانویه ۲۰۱۵ تا ۲۸ ژانویه ی 2016 را نشان می‌دهد، در زیر این ویدئوی تایم لپس را مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

پژوهشگران نتایج اندازه‌گیری‌های مربوط به قدرت و جهت در سطح خورشید را با شبیه‌سازی‌های کامپیوتری ترکیب کردند. دانشمندان ناسا عقیده دارند که درک این مطلب که چه چیزی سیستم مغناطیسی خورشید را به وجود می‌آورد می‌تواند در اکتشافات فضایی آینده به آنها کمک کند. در ماه ژوئن سال گذشته، رصدخانه دینامیک خورشیدی تصاویری از یک فوران عظیم در سطح خورشید را ثبت کرد. پدیده «خروج جرم از تاج خورشیدی» در ۱۸ و ۱۹ ژوئن رصد شدند. ذرات زبانه‌های خورشیدی معمولا نمی‌توانند از جو عبور کنند و به انسان آسیب برسانند اما می‌توانند بر روی سیستم‌های الکترونیکی ماهواره‌ها تاثیر بگذارند. به رغم همه فعالیت‌های خورشیدی در سال ۲۰۱۵، ستاره‌شناسان هفته گذشته اعلام کردند که خورشید در آرام‌ترین دوره ی زمانی‌اش قرار دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: dailymail.co.uk , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.