تلاش برای عکسبرداری از یک سیاهچاله

بیگ بنگ: مجموعه‌ای از رادیوتلسکوپ‌ها در سرتاسر جهان در تلاش برای عکسبرداری از یک سیاهچاله به مرکز کهکشان راه شیری چشم دوخته‌اند، به مرکزی عظیم‌الجثه و قدرتمند که به سیاهچاله کمان ای(*Sagittarius A) شهرت دارد.

تصویری هنری از یک سیاهچاله

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، این تلاش در راستای موفقیت کمپینی است که با هدف ثبت اولین تصویر از یک سیاهچاله در جهان، آغاز شده‌ است. اخترشناسان از اول تا ۱۴ آوریل ۲۰۱۷ از سیستمی متشکل از رادیوتلسکوپ‌هایی در سرتاسر جهان برای مشاهده سیاهچاله عظیم مرکز کهکشان راه شیری استفاده خواهند کرد،‌ سیاهچاله‌ای غول‌پیکر که چهار میلیون برابر پر جرم تر از خورشید است.

محققان امیدوارند بتوانند از افق رویداد سیاهچالۀ کمان ای، تصویربرداری کنند،‌ نقطه‌ای بی‌بازگشت که هیچ چیز،‌ حتی نور هم نمی‌تواند از آن بگریزد. این پروژه که با نام تلسکوپ افق رویداد شناخته می‌شود، رصد‌های رادیوتلسکوپ‌ها در هاوایی، آریزونا، کالیفرنیا، مکزیک،‌ شیلی، اسپانیا و قطب جنوب را با یکدیگر ترکیب می‌کند تا تلسکوپی رادیویی به بزرگی کل زمین ایجاد کند. چنین ابزار قدرتمندی برای نمایش افق رویداد سیاهچاله مرکز کهکشان که در فاصله ۲۶ هزار سال نوری از زمین واقع شده، ضروری خواهد بود.

نمایی از موقعیت سیاهچالۀ کمان ای، در مرکز کهکشان راه شیری

طی این کمپین، تلسکوپ‌ها همچنین ابرسیاهچاله‌ای در مرکز کهکشان مسیه ۸۷ را نیز مورد توجه قرار خواهند داد،‌ کهکشانی که در فاصله ۵۳٫۵ میلیون سال نوری از زمین واقع شده‌ است. این سیاهچاله عظیم ۶ میلیارد برابر خورشید است از این رو افق رویداد آن بسیار وسیع‌تر از افق رویداد سیاهچاله کمان ای، خواهد بود. این رصد‌ها به اخترشناسان کمک خواهد کرد تا جرم، سرعت چرخش و دیگر ویژگی‌های ابرسیاهچاله‌ها را با دقت بالاتری بررسی کنند. محققان همچنین قصد دارند درباره موادی که در صفحه‌ای به دور سیاهچاله‌ها انباشته می‌شوند و مکانیزم فوران‌های پلاسمایی که از دل این حفره‌ها بیرون می‌جهند تحقیقات بیشتری انجام دهند.

این کمپین همچنین می‌تواند اطلاعات بیشتری از پدیده‌ای به نام تناقض اطلاعاتی را آشکار سازد، معمایی کهنسال درباره اینکه آیا اطلاعات موادی که توسط سیاهچاله‌ها بلعیده می‌شوند،‌نابود می‌شوند یا خیر. اگرچه این کمپین تا چند روز دیگر به پایان خواهد رسید، اما سرهم کردن تکه‌های اطلاعات و ایجاد تصویری یکپارچه از افق رویداد روندی زمان‌بر خواهد بود.  تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده به مجتمع پردازشی در MIT انتقال داده خواهند شد و پس از آن با کمک مراکز مختلف مورد پردازش قرار خواهند گرفت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Discovery News