ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا رمز و راز 40 ساله ی منشاء جریان ماژلانی، را بر ملا کردند. ابرهای ماژلانی دو کهکشان کوتوله هستند که بصورت یک نوار طولانی در امتداد کهکشان راه شیری کشیده شده اند.

به گزارش بیگ بنگ، از زمان کشف این جریان توسط تلسکوپ های رادیویی در اوایل دهه 1970، ستاره شناسان با تعجب به دنبال سرچشمه آن بودند. مشاهدات جدید تلسکوپ فضایی هابل نشان می دهد بیشتر این گاز حدود 2 میلیارد سال پیش از ابر ماژلانی کوچک جدا شده ، و سپس ابر ماژلانی بزرگ منطقه دوم از سرچشمه این جریان پدیدار گشته است.

magellanic-companion

این تصاویر نمای گسترده و نزدیک نوار بلند گازی که از آن به عنوان جریان ماژلانی یاد می شود را نشان میدهد، این جریان تا نیمه در امتداد کهکشان راه شیری کشیده شده است. تصویر پایین اشاره به، محل ابر ماژلانی بزرگ (LMC) و ابر ماژلانی کوچک (SMC) دارد.

داده ها از طیف نگار کیهانیِ هابل برای کشف فراوانی عناصر سنگین در امتداد خط اختروش هایی که نورشان در میان این جریان عبور کرده اند استفاده شده است. طیف‌نگار مقدار عناصر سنگینی مانند اکسیژن٬ گوگرد را در شش ناحیه‌ی گوناگون جریان ماژلانی اندازه‌گیری کرده است. ستاره شناسان مقدار کمی اکسیژن و گوگرد را در بیشتر نواحی این جریان مرموز آشکار کردند. نتایج نشان می دهند که سرچشمه بیشتر مواد این جریان از ابر ماژلانی کوچک است. جریان ماژلانی به احتمال زیاد نتیجه تعاملات جزر و مدی گرانشی بین دو کهکشان کوتوله در حدود 2 میلیارد سال پیش میباشد که ابر ماژلانی کوچک به دلیل جرم کمترش، مواد بیشتری از دست داده است.

Read More : http://apod.nasa.gov/apod/ap130815.html