تماشای توده‌ های مادۀ تاریک

بیگ بنگ: بنا بر محاسبات تازه، می‌توان توده‌های ماده‌ی تاریک سازنده‌ی هاله‌ها را، با کمک رشته‌های ستاره‌ای که به دور کهکشان‌ها کشیده می‌شوند، آشکار نمود.

hubble-drkmatterhaloبه گزارش بیگ بنگ به نقل از انجمن فیزیک ایران، توزیع ماده‌ی تاریکی که پیش‌بینی می‌شود پیرامون کهکشان‌ها باشد، آن چنان که از عبارت هاله برمی‌آید، هموار نیست. پژوهش‌گران بر این باور هستند که درون هاله‌ها، توده‌های ماده‌ی تاریک، ساختارهای کوچک‌تری به نام زیرهاله می‌سازند. اما بیشتر این نمایه‌ها کوچک‌تر از آن هستند که ستاره‌ای در خود گرفته باشند و از همین روی از دید پنهان هستند. بنا بر پیش‌بینی های تازه‌ی جو باوی(Jo Bovy)، از دانشگاه تورنتوی کانادا، می‌توان با بررسی جریان ستاره‌هایی که پیرامون راه شیری می‌گردند، مکان زیرهاله‌ ها را تعیین نمود.

زمانی که یک کهکشان بزرگ و خوشه‌ای ستاره‌ای به یکدیگر نزدیک می‌شوند، کهکشان می‌تواند ستاره‌ ها را در مدارهایی پیرامون خود به دام انداخته و رشته‌ای دراز را به دنبال بکشد. سپس این رشته که با نام جریان ستاره‌ای خوانده می‌شود، به دور کهکشان بزرگ خواهد چرخید. به همین شکل، هاله‌ی ماده‌ی تاریک پیرامون کهکشان‌ بزرگ نیز، باید کشیده شده و یک «جریان تاریک» درست شود. بنا بر گفته‌های باوی، می‌توان با توجه به اثری که ماده‌ی تاریک، از طریق نیروی گرانشی، بر حرکت جریان ستاره‌ای و مکان ستاره‌ های درون آن دارد، به وجود این نوع از ماده پی برد.

PhysRevLett.116.121301بنا بر محاسبات “باوی”، با این روش می‌توان مکان ساختارهای مادۀ تاریک بسیار کوچک را نیز تعیین کرد. ساختارهایی به کوچکی ۱۰ به توان ۷ جرم خورشیدی، می‌توانند تغییری قابل توجه در مکان ستاره، در راستای جریان، ایجاد کنند. با ثبت مسیر جریان ستاره‌ای، مسیر کلی چرخیدن جریان تاریک و مکان توده‌های مرکزی ماده‌ی تاریک آن را می‌توان تعیین کرد. اگر این توده‌ها آشکار گردند، هدفی برای بررسی‌های غیرمستقیم بر تابش‌های گسیل شده از نابودی مادۀ تاریک خواهند شد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Physical Review Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: physics.aps.org