بیگ بنگ: در این ویدئو که زیرنویس فارسی دارد، میچیو کاکو توضیح می دهد که چطور جهان در لحظه آغاز می توانست، بدون نقض قانون بقای جرم و انرژی از هیچ به وجود آمده باشد.

میچیو کاکو، فیزیکدان مشهور آمریکایی ژاپنی تبار است. وی شاگرد ادوارد تلر، و از نظریّه‌پردازان بزرگ فیزیک کنونی و از بنیانگذاران نظریه میدان ریسمان است. او کتاب‌های درسی در زمینهٔ نظریه ریسمان و نظریهٔ کوانتومی نوشته است، فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و دورهٔ دکتری را در دانشگاه برکلی گذرانده. هم اکنون او استاد دانشگاه سیتی کالج نیویورک است. او یک از از حامیان پروژه ستی و از طرفداران محیط زیست و از مخالفان به کارگیری انرژی هسته‌ای شکافت است.

دانلود ویدئو

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید کتاب “جهانی از عدم” نوشته لاورنس کراوس را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. سلام
    مگه انرژی اسکالر نیست؟ پس چجوری منفی میشه؟اگه ما یک سامانه رو در نظر بگیریم کم شدن انرژی از اون سامانه و رفتنش به محیط رو منفی حساب میکنیم،غیر این انرژی منفی نمیشه
    اونجاش که میگه انرژی گرانشی منفی است منظورش چیه؟

  2. سلام.
    قبل از هر چیز تشکر بی نهایت از دست اندرکاران این سایت.
    نکته ای که تو ذهنم اومد و به نظرم بد نیست با شما عزیزان در میون بزارم اینه که:
    شما از دل صفر به راحتی میتونین بی نهایت چیز رو بوجود بیارین بدین طریق:
    0=1-1
    0=2-2
    0=3-3
    0=4-4

    و همین طور تا بی نهایت
    مشکل تو دیدگاه ما نسبت به معانی و مفاهیم هست. مشکل اینه که همه مفهوم هیچ و نیستی و عدم رو نادیده میگیرن. چیزی که با این قدرت خودش رو در همه جا به رخ میکشه ولی همه سعی در نادیده گرفتنش دارن. هر عددی تقسیم بر صفر بی نهایت رو تولید میکنه. مشاهده میشه که صفر چنان قدرتی داره که میتونه باعث بوجود اومدن بی نهایت بشه. بهتره درباره مفهوم و معنی هستی و نیستی ، بودن و نبودن دقیق تر فکر کنیم. مهمترین خصوصیتی که به چشم میاد معنی و مفهوم اثر هستش.
    و خود معنی اثر هم دارای معنی دوگانه است: اثر گذاری و اثرپذیری.
    حالا اگر بخواهیم مفهوم و معنی هستی و نیستی رو با توجه به معنی و مفهوم اثر بیان کنیم به چند صورت میشه ابرازش کرد و کدوم یک از ترکیبها به معنی هستی میشه و کدوم یک از ترکیب ها به معنی نیستی میشه؟ باید تمامی حالتهای ممکن رو بررسی کرد. و میدونیم که فیزیک کوانتوم با بررسی تمامی حالتهای ممکن سر و کار داره و کاری به حس شما نداره که بعضی از حالتها به ذهن ما غیر ممکن به نظر می رسه:
    هم اثر گذار و هم اثرپذیر
    نه اثر گذار و نه اثرپذیر
    فقط اثرگذار
    فقط اثرپذیر
    ….
    و احیانا حالتهای دیگه ای که میشه در نظر گرفت. حال هستی کدوم یک از این حالتها میشه و نیستی کدوم یک از این حالتها؟
    حالا تصور کنین که مفهوم اراده رو هم وارد معادلاتمون بکنیم:
    یعنی اینکه اثرگذاری و اثر پذیری با اراده و آگاهی هودش رو نشون بده یا نشون نده.
    به نظر میاد که همونقدر که هستی با اراده و آگاهی خودش میتونه اثرپذیر و اثرگذار باشه نیستی هم میتونه با اراده و آگاهی که داره اثرگذار و اثر پذیر باشه.
    هیچ وقت این شعر که توی یکی از آهنگهای سنتی شنیده بودم یادم نمیره که میگه:
    ای کاشکی بودی عدم تا باز رستی از عدم.
    چه لذتی در رستن از عدم به هستی وجود داره که شاعر آرزوی دوباره تجربه کردنش رو میکنه؟ همچنین اگر عدم نبود و نیستی محض هستش چطور رستن و جهیدن از عدم به هستی معنی پیدا میکنه؟
    ما باید یاد بگیریم که هیچ وقت به مسائل با دید سطحی و ساده انگارانه نگاه نکنیم اگر واقعا طالب حقیقت محض و حقیقت مطلق هستیم.

  3. ‘جهان از عدم پدہدار شدکه ناپایدار بود’. اگر “عدم” بود، که یعنی “نبود”، که دیگر نمی توانست پایدار یا ناپایدار باشد، چون چیزی نبود که بتواند خاصیت دیگری داشته باشد. من نمی دونم اینها چطور فکر می کنند یا اینکه فقط‌بازارگرمیه این حرفها رو می زنن.

    1. نه مطمئن باشین بازار گرمی نیست. وقتی این همه داشنمند تو دنیا متفق القول همچین حرفی می زنن، بعید به نظر می رسه که حرف نامربوطی باشه. همه ساله نظریات مختلفی ارائه میشه که تو خود جامعه علمی خریدار نداره. یعنی هزاران چیز عجیب و غریب هم پیشنهاد شده که یا همون اول رد شده یا بعد ها آزمایشات ردشون کردن. اما وقتی دانشمندان علم فیزیک راجع به چیزی همگی نظر مساعدی دارن، بدونین که اندک واقعیتی توش هست (شاید نظریه کامل نباشه و بعدا تصحیح شه، اما به هر حال نزدیک به واقعیته)
      معمولا پیشرفت های علمی در عصر خودشون زیاد مورد قبول واقع نمیشه، اما 50 سال بعد همین مطالب رو نسل های بعدی به سادگی خواهند پذیرفت، چون کاربردش رو در تکنولوژی هایی که با همین نظریات ساخته شدن، خواهند دید.

  4. جهان و کار جهان جمله هیچ بر هیچ است
    من این نکته هزار بار کرده ام تحقیق !
    حافظ – 800 سال پیش