بیگ بنگ: مشاهدات جدید دانشمندان ناسا با استفاده از تصاویر ارسالی تلسکوپ فضایی هابل نشان می دهد کهکشان های کوچک، که بعنوان کهکشان های کوتوله شناخته می شوند، مسئول شکل‌گیری بخش عظیمی از ستارگان کیهان هستند.

به گفته دانشمندان مطالعه روی ستارگان تولد یافته در کهکشان‌های کم نور و کوتوله در دوره زمانی 2 تا 6 میلیارد سال بعد از بیگ بنگ می تواند تحولی بزرگ در علم ستاره‌شناسی به وجود بیارود.
به گفته دانشمندان مطالعه روی ستارگان تولد یافته در کهکشان‌های کم نور و کوتوله در دوره زمانی 2 تا 6 میلیارد سال بعد از بیگ بنگ می تواند تحولی بزرگ در علم ستاره‌شناسی به وجود بیارود.

به گزارش بیگ بنگ، به گفته دانشمندان کهکشان‌های کوتوله به دلیل فعالیت‌های شیمیایی، کانونی بسیار مناسب برای تولد ستارگان شناخته می شوند  و به گفته دانشمندان، مطالعه ستارگان تولد یافته در این کهکشان‌ها تحولی بزرگ درعلم ستاره‌شناسی به وجود خواهد آورد. این یافته‌ها از تحقیقات طولانی‌مدت درباره این موضوع حمایت می‌کنند که آیا ارتباطی بین جرم یک کهکشان و فعالیت شکل‌گیری ستاره‌ای آن وجود دارد یا خیر.

محققان با استفاده از قابلیت‌های مادون‌قرمز دوربین WFC3 که روی تلسکوپ هابل نصب است، امکان محاسبه نهایی نقش کهکشان‌های کوتوله در ایجاد جمعیت ستاره‌ای کیهان را بدست آوردند. «ژان پاول نایب»، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: این کهکشان‌ها به اندازه‌ای سریع ستارگان را شکل می‌دهند که طی 150 میلیون سال که یک مقیاس نجومی بسیار کوتاه است، جرم کلی‌ ستارگانشان را دو برابر می‌کنند. محققان معتقدند این رشد قابل‌توجه در بسیاری از کهکشان‌های نرمال یک تا سه میلیارد سال زمان می‌برد. دانشمندان معتقدند با تحقیق دراین زمینه راز تغییر و تحولات و پیدایش ستارگان را در 2 تا 6 میلیارد سال پیش کشف خواهند کرد.

این پژوهش‌ها و یافته‌های اخیر، حاصل تحقیقاتی 10 ساله در زمینه جرم کهکشان‌ها و فعالیت‌های ستارگان است. «حکیم اتک» از دانشمندان و محققان رصدخانه سوئیس در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: موج اولیه چگونگی تولد ستارگان تا حدود زیادی از کهکشان‌های کوتوله تأثیر گرفته است. این گروه از کهکشان‌ها برخلاف ظاهرشان نقشی وصف نشدنی در تولد ستارگان داشته‌اند.

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.