تولید پلوتونیوم ۲۳۸ برای ماموریت های فضایی ناسا

بیگ بنگ: محققان وزارت انرژی آمریکا توانسته‌اند به منظور آنچه تامین نیاز ماموریت های سرنشین دار و بدون سرنشین ماموریت های فضایی ناسا اعلام شده است، با از سرگیری فعالیت های مرتبط در یک آزمایشگاه قدیمی، ۵۰ گرم پلوتونیوم ۲۳۸ تولید کنند.

cassiniتولید این میزان پلوتونیوم در آزمایشگاه ملی «اوک ریچ» در وزارت انرژی آمریکا صورت گرفت و محققان این آزمایشگاه که از دهه ۱۹۸۰ فعالیتی در زمینه تولید پلوتونیوم نداشت، درصدد افزایش قابلیت های تولید آن به میزان سالانه ۱٫۵ کیلوگرم هستند. براساس این گزارش، برخلاف سایر ایزوتوپ ها، پلوتونیوم ۲۳۸ تا حد زیادی پایدار است و تشعشعات خطرناک قابل توجهی هم ندارد که این عنصر را برای یک سری کاربردهای علمی از جمله تولید انرژی حرارتی، مناسب می سازد.

جان گرونسفلد، معاون برنامه ماموریت علمی ناسا اظهار کرد: این دستاورد چشمگیر نشانگر یک رنسانس جدید در اکتشاف سامانه ی خورشیدی است. سیستم‌های نیروی رادیوایزوتوپی یک ابزار حیاتی در تامین نیروی نسل آینده مدارگردهای سیاره‌ای، فرودگرها و کاوشگرها برای آشکارسازی اسرار جهان هستند. پلوتونیوم ۲۳۸ سوختی است که مریخ نورد کنجکاوی ناسا را در مریخ به جلو می‌راند. همچنین فضاپیمای افق های نو با کمک آن به سیاره کوتوله پلوتو و فراتر از آن سفر کرده و کاوشگر ویجر نیز با پلوتونیوم پس از ۳۸ سال از آغاز سفرش در اعماق فضا در حرکت است.

pu-238-restart-1سال گذشته ناسا اعلام کرد که میزان پلوتونیوم ۲۳۸ باقی مانده تنها برای ساخت سه باتری دیگر برای ماموریت‌های فضایی کافی بوده و باید میزان بیشتری تولید شود. پلوتونیوم ۲۳۸ با نوع پلوتونیوم مورد نیاز برای استفاده از سلاحهای هسته‌ای و نیروگاههای برق متفاوت است. این نوع پلوتونیوم به اورانیوم ۲۳۴ تجزیه شده و گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند که می‌توان آن را به انرژی الکتریکی برای باتری‌های هسته‌ای ناسا موسوم به ژنراتورهای ترموالکتریک رادیوایزوتوپ تبدیل کرد. این گرما از مزیت دیگری برخوردار بوده که از یخ زدن ابزارهای علمی در سرمای منجمد کننده فضا جلوگیری می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: gizmag.com , ibtimes.com

1. اسماعیل گفت:

پس یه روز تو وسایل الکترونیک هم استفاده خواهد شد. آیفون ۴۲s 128 tb با باتری اتمی!

• saeed گفت:

الان این چیزی که شما گفتی حتما در آینده عملی میشه. فقط اون ۴۲ اس بعیده. نهایتا فک کنم ۲۰ اس. ۱۲۸ ترابایت هم خیلی زودتر بهش میرسن. باطری اتمی هم که حتما !