تکه‌ای از آسمان پر ستاره

بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل این تصویر خیره کننده را از بخشی از صورت فلکی کماندار گرفته است. این ناحیه دارای جزئیات بسیار ریز و چشم‌نوازی است: ستارگان قرمز و آبی خوش رنگ با پس زمینه ای هزاران کهکشان و ستاره دورتر. دو مورد در این تصویر گیرا جلب توجه می‌کند: یکی رنگ ستاره‌ها و دیگری آن درخشش صلیب مانند که از مرکز اشیا درخشان‌تر بیرون زده است.

به گزارش بیگ بنگ، هرچند در بعضی از رنگ‌های موجود در تصویر در طی خلق آن از داده‌های رصدی، اغراق و دستکاری شده، اما ستاره‌های مختلف واقعا با رنگ‌های متفاوتی می‌درخشند. ستاره‌های بسیار داغ، رنگ‌های آبی یا سفید دارند و سردترها هم با رنگ قرمز خودنمایی می‌کنند. سردی ستاره‌ها ممکن است دو دلیل داشته باشد: یا به دلیل کوچکی ستاره است یا هم ممکن است به دلیل پیرتر بودنشان باشد. وقتی سن ستاره‌ای از حدی می‌گذرد ممکن است وارد مرحله غول قرمز شود. مرحله ای که در آن ستاره با ریزش هسته‌اش شروع به پف کردن و سرد شدن می‌کند.

علامت صلیب روی ستاره‌ها هم به دلیل اثر اختلالات جو ایجاد نشده چون هابل بالاتر از جو زمین قرار دارد. این علامت‌های جرقه مانند صرفا به دلیل ساختار خود تلسکوپ ایجاد می‌شوند. هابل هم مثل بسیاری از تلسکوپ‌های دیگر، برای تصویربرداری از آینه‌ها استفاده می‌کند. آینه ثانویه هابل با چندین بست و مهار صلیب شکل سرجای خود نگه‌داشته شده است. وقتی نور از شیئی وارد مجموعه تلسکوپ می‌شود، توسط این مهارها کمی پراکنده می‌شود. وجود این جرقه‌های زیبا به دلیل همین پراکندگی نور است. با اینکه این جرقه‌های صلیبی بیانگر عدم صحت ساختاری هستند، اما بسیاری از عکاسان آسمان از اینها برای زیبایی عکس خود استفاده می‌کنند.
عکس زیباییست! شما چه فکر می کنید؟

1. جمال گفت:

به این فکر کن هرکدام از این نکته ها دارای میلیاردها ستاره و همینطور میلیاردها سیاره مثل زمین هستند انوقت بعضی انسانها جوری رفتار میکنن انگار …….

2. بینا گفت:

با این آسمون دودی شهر ما غیر ماه و یکی دوتا چیز کم نور چیز جالبی دیده نمیشه. به هر حال عکس قشنگیه