31
نمونه ای از شهاب سنگ چلیابینسک روسیه، که به اندازه 30 میلی متر است را مشاهده می کنید. در این تصویر می توانید شوک و ترک حاصل از برخورد این شهاب سنگ به جو زمین که با مواد معدنی این سنگ آسمانی ذوب و ترکیب شده و شکل گرفته را ببینید.
تخمین زده می شود که 500 کیلوتُن انرژی هنگام انفجار این سنگ فضایی 17 متری، با جرم 7000 تا 10000 تُن آزاد شده است. در واقع، انتظار وقوع چنین حوادثی هر 100 سال یکبار است، از برخورد تانگوسکا در سال 1908به بعد این بزرگ ترین برخورد شناخته شده تا به امروز است.
12452
سالانه بطور میانگین در حدود ۲۶۰۰۰ شهابسنگ هر یک به وزن بیشتر از ۱۰۰ گرم بر زمین سقوط می کنند. از این میان بیشتر آنها در اقیانوس ها که ۷۰ درصد سطح زمین را پوشانده اند می افتند. از بقیه نیز فقط سقوط ۵ تا ۶ مورد مستقیما” مشاهده می شود و یا منجر به خسارت می شود. همین ها هستند که بازیابی شده و در دسترس دانشمندان قرار می گیرند. این شهاب سنگ هم کوچک بود و پیش بینی برخورد شهاب سنگهای کوچک بسیار مشکل میباشد، در نتیجه دانشمندان با ابزار و تجهیزاتی که در اختیار دارند فقط می توانند جهت حرکت و سرعت شهاب سنگهای بزرگ و سیارک ها را پیش بینی کنند.
74
بر اثر سقوط و انفجار قطعات شهاب سنگ در استان چلیابینسک روسیه 1240 نفر از جمله 299 کودک زخمی شدند. بیشتر جراحات در نتیجه شکستن شیشه‌ پنجره‌ها و اصابت آن‌ها به ناظران این رویداد کم سابقه وارد شده است.

Read More: http://meteorites.ru

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه