ثبت تصویری جدید از بقای یک انفجار ستاره ای!

بیگ بنگ: محققان ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل تصویری خیره‌ کننده از سحابی پرده ثبت کردند که بقایای ناشی از یک انفجار ابرنواختری میباشد.

sluier_totaalبه گزارش بیگ بنگ، این تصویر بخشی کوچک از بقایای ستاره‌ای غول‌پیکر را نمایش می‌دهد که در حدود ۸ هزار سال پیش منفجر شده‌ است. این بقایا که سحابی پرده (Veil Nebula) نام دارد یکی از شناخته‌ شده‌ ترین بقایای ابرنواختری در جهان است که نامش با الهام از ساختار رشته‌ای و رشته‌های گازی آویخته آن انتخاب شده‌ است. این ابرهای رنگین در حقیقت، گازهای گرد و غبار یونیزه‌ شده هستند.

Hubble-Views-Shrapnel-from-an-Exploded-Starهر کدام از رنگ‌هایی که در تصویر می‌بینید، نماینده نوعی گاز در این فضاست. نور آبی مربوط به مناطقی با بالاترین درجه حرارت است. رشته نورهای کم‌نورتر قدیمی‌تر از نورهای واضح‌تر و روشن‌تر تشکیل شده اند. وسعت کل این سحابی ۱۱۰ سال نوری است و در فاصله ۲۱۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی قو یا ماکیان واقع شده‌ است. تصویر سحابی پرده از ترکیب ۶ عکس هابل از منطقه‌ای به وسعت دو سال نوری از آسمان تشکیل شده‌ است.

به گفته ناسا در این تصویر می‌توان بقایای جرم کیهانی را مشاهده کرد که زمانی ۲۰ برابر بزرگتر از خورشید بوده‌ است. امواج انفجاری پرسرعت ناشی از این انفجار قدیمی درحال درنوردیدن دیواری از گازهای سرد، نورانی و متراکم‌تر کیهانی است. این سحابی در میان حاشیه حبابی بزرگ از گازی کم‌تراکم که توسط ستاره و پیش از انفجار آن در فضا پراکنده شده قرار گرفته‌ است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , hubblesite

1. نیما گفت:

عاشق آهنگ فیلم اینتر استلار اثر هنس زیمرم. آهنگ متن این ویدیو یک کپی برداری ناقص از اون اثر بود.