بیگ بنگ: محققان ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل تصویری خیره‌ کننده از سحابی پرده ثبت کردند که بقایای ناشی از یک انفجار ابرنواختری میباشد.

sluier_totaalبه گزارش بیگ بنگ، اين تصوير بخشي كوچك از بقاياي ستاره‌اي غول‌پيكر را نمايش مي‌دهد كه در حدود 8 هزار سال پيش منفجر شده‌ است. اين بقايا كه سحابي پرده (Veil Nebula) نام دارد يكي از شناخته‌ شده‌ ترين بقاياي ابرنواختري در جهان است كه نامش با الهام از ساختار رشته‌اي و رشته‌هاي گازي آويخته آن انتخاب شده‌ است. این ابرهای رنگین در حقیقت، گازهای گرد و غبار یونیزه‌ شده هستند.

Hubble-Views-Shrapnel-from-an-Exploded-Starهر کدام از رنگ‌هایی که در تصویر می‌بینید، نماینده نوعی گاز در این فضاست. نور آبی مربوط به مناطقی با بالاترین درجه حرارت است. رشته نورهای کم‌نورتر قدیمی‌تر از نورهای واضح‌تر و روشن‌تر تشکیل شده اند. وسعت كل اين سحابي 110 سال نوري است و در فاصله 2100 سال نوري از زمين در صورت فلكي قو یا ماکیان واقع شده‌ است. تصوير سحابي پرده از تركيب 6 عكس هابل از منطقه‌اي به وسعت دو سال نوري از آسمان تشکیل شده‌ است.

به گفته ناسا در اين تصوير مي‌توان بقاياي جرم كيهاني را مشاهده كرد كه زماني 20 برابر بزرگتر از خورشيد بوده‌ است. امواج انفجاري پرسرعت ناشي از اين انفجار قديمي درحال درنورديدن ديواري از گازهاي سرد، نوراني و متراكم‌تر كيهاني است. اين سحابي در ميان حاشيه حبابي بزرگ از گازي كم‌تراكم كه توسط ستاره و پيش از انفجار آن در فضا پراكنده شده قرار گرفته‌ است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , hubblesite