بیگ بنگ: کاوشگر کنجکاوی ناسا که در حال تجسس در بخش‌های کم‌ ارتفاع کوه شارپ در مریخ است، جدیدترین عکس های رنگی با وضوح ِ بالا را به زمین ارسال کرده‌ که دیدگاهی بی‌سابقه از ساختار سنگی این سیاره را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

mars_curiosity_terrain3-e1473620962246به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری،‌ اولين چيزي كه در اين تصاوير چشم را خيره مي‌سازد شباهت بي‌اندازه آن به زمين است و همين موضوع دانشمندان را هيجان‌زده ساخته‌است. اين تصاوير در تاريخ هشتم سپتامبر در منطقه موري در دامنه‌هاي كم‌ارتفاع كوه شارپ ثبت شده‌اند، كوهي كه قله مركزي حفره‌اي به نام حفره گيل در مريخ به شمار مي‌رود.

pia21041اين كوه كه اولين بار در دهه 1970 كشف شد، به تپه‌اي غول‌پيكر از لايه هاي رسوبي فرسايشي شباهت دارد كه در ارتفاع 5.5 كيلومتري از سطح دره قرار گرفته‌ است. هنوز مشخص نيست منشا لايه‌هاي سازنده اين كوه چيست اما تخمين زده شده است كه شكل‌گيري اين كوه دو ميليارد سال طول كشيده‌ است. منطقه موري نيز از تختال‌ها (تپه‌اي با سطح فوقاني مسطح) و تخت‌تپه‌ها(تپه‌اي وسيع و منفرد با قله مسطح و دامنه پرشيب) و تل‌ها تشكيل شده‌ است كه به فلات‌هاي كوچك سنگي شباهت دارند كه از دامنه كوه رشد كرده‌اند. اين سازه‌ها چند ميليون سال پيش تحت تاثير شرايط اقليمي و فرسايش ايجاد شده‌اند، سازه‌هايي مرتفع، با قله‌اي مسطح و لبه‌هاي پرشيب‌ هستند كه از تپه‌هاي بزرگتر ايجاد شده‌اند.

main_pia21044تنها تفاوت ميان اين سازه‌ها در مريخ و زمين در ابعاد آنها است. بسياري از زمين‌شناسان مي‌گويند يك تختال طولي بيشتر از وسعتش دارد و يك تخت‌ تپه وسيع‌تر است و ارتفاع آن نسبت به وسعتش كمتر است. گفته مي‌شود سازه‌هاي منطقه موري بقاياي فرسايشي ماسه‌ سنگ‌هاي باستاني مريخي هستند و اكنون تصاوير به دست آمده از كنجكاوي ديدگاهي بي‌سابقه را از اين سازه‌ها و لايه‌ها در اختيار دانشمندان قرار داده‌ است.

mars_curiosity_terrain4-1كنجكاوي درحدود يك ماه است كه مشغول بررسي منطقه موري در كوه شارپ است و اكنون خود را براي رفتن به ارتفاعات بيشتر كوه آماده مي‌كند، اما پيش از آن بايد در جنوبي‌ترين بخش‌هاي منطقه عمليات حفاري انجام دهد. به گفته ناسا تيم علمي كنجكاوي قصد دارد در آينده‌اي نزديك چندين تصوير تركيبي رنگي را از تمامي تصاويري كه كنجكاوي به زمين ارسال كرده ايجاد كند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.