بیگ بنگ: جرم کهکشان راه شیری همیشه برای اخترشناسان یک پرسش چالش برانگیز بوده است، به همین منظور برای پاسخ به این پرسش محققان دانشگاه مک مستر در اونتاریو، کانادا با انجام محاسباتی جدید جرم دقیق ِ کهکشان راه شیری را حدود ۷۰۰ میلیارد خورشید براورد کردند.

تصویری هنری از کهکشان راه شیری

براساس گزارش نشنال‌جئوگرافيك، جرم كهكشان راه‌شيري را در حالي 700 ميليارد برابر جرم خورشيد تصور كنيد كه اين كهكشان نسبت به بسياري از ديگر كهكشان‌ها بسيار كوچك است. براي درك بهتر وزن راه‌شيري بهتر است بدانيد جرم خورشيد حدود 330000 بار بیشتر از زمین است. اين ارقام به نظر جنون‌آميز مي‌آيند اما در علم نجوم،‌ تخمين جرم‌هاي كيهاني بخش مهمي از روند درك چگونگي شكل‌گيري كهكشان‌ها و سرنوشت نهايي آنها را تشكيل مي‌دهد.

به گفته گوئندولين ادي دانشجوي دكتراي دانشگاه مك‌ مستر در كانادا، درك درست از جرم كهكشان راه‌شيري،‌ آن را در موقعيت كيهاني واضح‌تري قرار مي‌دهد. افرادي كه روند تكامل كهكشان‌ها را مطالعه مي‌كنند، ارتباط ميان جرم و روند تكامل آن را مورد بررسي قرار مي‌دهند. درصورتي كه بتوان حدس دقيق‌تري از جرم كهكشان راه‌شيري در اختيار داشت، مي‌توان درك بهتري از روند تولد و تكامل آن نيز در اختيار داشت.

01-milky-way-weigh.adapt.1190.1براي محاسبه جرم يك كهكشان بايد عوامل زيادي را در نظر گرفت. جرم يك كهكشان شامل وزن ستاره‌ها، سياره‌ها،‌ قمرها و گازها، غبارها و ديگر مواد كيهاني است. و اينها تنها مواد مرئي هستند، نبايد ماده تاريك را به فراموشي سپرد. دانستن اين حقيقت كه انسان در ميانه تمامي موادي قرار گرفته كه قصد محاسبه جرم آن را دارد،‌ كار را دشوارتر خواهد‌ ساخت. از آنجايي كه چشم‌انداز انسان نسبت به جهان اطرافش خورشيد‌ مركز است، همه‌ چيز را از موقعيت خورشيد مي‌بيند از اين رو در انجام محاسبات بايد موقعيت و حركات خورشيد را نيز در نظر داشته باشد.

از اين رو ادي شيوه‌اي جديد را براي محاسبه حركات و شتاب خوشه‌هاي كروي، گروه‌هايي كروي از ستاره‌ها كه رقتاري اقماري دارند و در مدار هسته‌اي كيهاني در حركتند، در پيش گرفت. با استفاده از اين تكنيك جديد،‌ دقيق‌ترين تخمين از جرم كيهاني به دست آمده‌ است. تا پيش از اين تخمين،‌ جرم كهكشان راه شيري رقمي ميان جرم 100 ميليارد تا يك بيليون خورشيد برآورد شده‌ بود. دانشمندان همچنين تخمين زده‌اند كه 88 درصد از جرم كهكشان راه‌شيري را ماده تاريك تشكيل داده‌ است. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: nationalgeographic.com