بیگ بنگ: سفر مریخ نورد کنجکاوی مملو از کشفیات جالبی است که شرح وقایع این ماموریت باور نکردنی، اکنون در یک مستند جدید به نمایش در آمده است. مستند ” سفر کنجکاوی: تاریخچه ای از مریخ” گرد آوری گسترده ایست از کشفیات علمی این ربات کوچک از زمان ورودش به مریخ در سال 2012 اکنون.

این فیلم همچنین تقویمی است از حوادث مهم این ماموریت مانند 7 دقیقۀ هراس انگیز زمان فرود مریخ نورد به سطح مریخ. این مستند به نحو مطلوبی جزئیات تکنیکی ماموریت را به تصویر کشیده و لحظاتی از عشق و مهربانی را خلق کرده است؛ از حرکات پیچیده ای که لازم بود تا بازوی متحرک مریخ نورد بتواند نمونه ها را جمع آوری و آنالیز کند گرفته تا نحوه ی پردازش تصاویر توسط دانشمندان ماموریت تا زمین شناسان راحت تر بتوانند صخره ها را شناسائی کنند.

با تصاویر زیادی که توسط کنجکاوی و سایر ابزارها از سطح مریخ تهیه شد و همچنین به وسیله ی شبیه سازی و انیمیشن، این فیلم به بینندگان این شانس را می دهد که از مریخ بازدید کنند و سیاره ی سرخ را از زاویه دید این کاوشگر لمس کنند. ماموریت اولیه کنجکاوی بررسی قابلیت پشتیبانی از حیات در گذشته ی مریخ بود. اگرچه سطح مریخ امروزه به یک صحرای پر از سنگ و یکنواخت شباهت دارد، این مستند به اهمیت کشفیات کنجکاوی در کشف و مطالعه تفاوتهای این سنگها پرداخته است.

همانطور که مریخ نورد سطح مریخ را میپیمود شواهد بیشتر و بیشتری از رودخانه ها و دریاچه های باستانی و سیل ها و خشک سالی های دوره ای کشف می کرد. اتمسفر مریخ نیز در طول قرنها تغییر کرده بود و هم اکنون نیز در حال تغییر است. این حقیقت طی چند سال اخیر به لطف فعالیتهای مریخ نورد کنجکاوی و مدارگرد MAVEN راز گشائی شده است.

این فیلم همچنین این کشفیات را به احتمال حضور انسان در مریخ در آینده گره می زند. مریخ نورد میزان تشعشعات در سطح مریخ را اندازه گیری کرده است (عاملی خطرناک برای انسان)؛ همچنین وجود پرکلرات در خاک مریخ را کشف کرده است که می تواند در سوخت راکت به کار رود (عاملی مثبت برای حضور انسان در مریخ)، هر چند این ماده برای انسان سمی می باشد (عاملی منفی برای حضور انسان در مریخ). تماشای این مستند مروری مفرح از اتفاقات مهمی است که در طول فعالیت مریخ نورد کنجکاوی رخ داده است و نیز مجموعه ای عالیست از بیشتر کشفیات علمی کنجکاوی. و البته این یاد آوری که هر ماموریتی، ماجراجوئی هست منحصر به فرد با مشکلات غیر منتظره اش. این فیلم مستند در حال حاضر در سایت amazon.com منتشر شده و با پرداخت پول قابل مشاهده است.

مترجم: دکتر مصطفی رحمانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام

    لطفا این مستند را با زیرنویس به عنوان عیدی ،رایگان برای دانلود در سایت قرار دهید.
    ممنون