بیگ بنگ: ستاره شناسان بتازگی برای جستجوی حیات بیگانه منطقۀ قابل سکونت منظومۀ ستاره ای Wolf 1061 که 14 سال نوری با زمین فاصله دارد را مورد سنجش قرار دادند.

wolf1061-nasa-main_1به گزارش بیگ بنگ، آیا کسی در سیارات دیگر وجود دارد؟ این سوال که زمینی ها در کیهان تنها هستند یا خیر، بسیاری از زیست شناسان و فیزیکدانان تا فیلسوفان و فیلم سازان را آشفته کرده است. به همین منظور استفان کان ستاره شناس دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو، در جستجوی سیارات فرا خورشیدی است. به عنوان یکی از “شکارچیان سیارات فراخورشیدی”، کان بر روی یافتن “مناطق قابل سکونت”در مدار ستاره ها – مناطقی که آب در حالت مایع در فشار کافی اتمسفر بر سطح سیاره می تواند وجود داشته باشد – تمرکز کرده است.

کان و تیمش، شامل دانشجوی سابق مقطع کارشناسی میراندا واترز، منطقه ی قابل سکونت در منظومه ی ستاره ای Wolf 1061 در فاصله 14 سال نوری را آزمودند. به گفته کان: « منظومه ی Wolf 1061 به دلیل نزدیکی و داشتن مجال برای مطالعات پیگیر برای کشف حیات، اهمیت دارد. » اما این فقط نزدیکی این منظومه به زمین نیست که آن را تبدیل به موردی جذاب برای کان و تیمش کرده است. یکی از سه سیاره شناخته شده در این سیستم، سیاره سنگی Wolf 1061c نام دارد، که کاملا در منطقه قابل سکونت قرار دارد. محققان توانستند ستاره ای که این سیاره به گرد آن می گردد را برای بدست آوردن تصویری واضحتر از وجود حیات در آن بررسی کنند.

بنا بر اظهارات کان وقتی دانشمندان در جستجوی سیاراتی هستند که می توانند حیات را حفظ کنند اساسا به دنبال سیاراتی با ویژگی های تقریبا یکسان با زمین می گردند. مانند زمین این سیاره باید در یک نقطه مناسب وجود داشته باشد که اغلب به عنوان منطقه گلدیلاک – جایی که شرایط کاملا برای حیات مناسب است – یاد می شود. کان افزود: بطور ساده این سیاره نمیتواند خیلی نزدیک یا خیلی دور از ستارۀ مادری اش باشد. سیاره ای که خیلی نزدیک باشد خیلی گرم خواهد بود. اگر خیلی دور باشد هم احتمالا خیلی سرد خواهد بود و اب در روی آن خواهد می زند، چیزی که در سطح مریخ روی می دهد.

در مقابل وقتی سیاره خیلی گرم شود “اثر گلخانه ای فراری” می تواند رخ دهد که این پدیده در اثر به دام افتادن گرما در اتمسفر روی می دهد. دانشمندان بر این باورند که این همان چیزی است که در خواهر دوقلوی زمین، سیارۀ ناهید روی می دهد. طبق یافته های ناسا دانشمندان باور دارند که سیاره ناهید زمانی اقیانوس هایی داشته اما به دلیل نزدیکی زیاد به خورشید سیاره خیلی گرم شده و تمام آب هایش بخار شده است. چون بخار آب در به دام افتادن گرما بشدت مؤثر است، سطح سیاره را داغتر نیز کرده است. دمای سطح ناهید هم اکنون به 880 درجه فارنهایت می رسد.

چون سیاره Wolf 1061c نزدیک به لبه داخلی منطقه قابل سکونت می باشد، یعنی نزدیکی بیشتر به ستاره، می تواند شباهت بیشتری به اتمسفر ناهید داشته باشد. به گفته کان: « این سیاره به اندازه کافی به ستاره اش نزدیک است طوری که به طرز مشکوکی شبیه به پدیده گلخانه ای فراری، میباشد.» کان و تیمش مشاهده کردند که برخلاف زمین، که تغییرات آب و هوایی همچون عصر یخبندان را بدلیل نوسانات آهسته در مدارش به دور خورشید تجربه می کند، مدار سیارۀ Wolf 1061c با نرخ سریعتری تغییر می کند، این بدان معناست که آب و هوا در آنجا شاید بسیار پر هرج و مرج باشد. به گفته کان: « فرکانس یخ زدن و گرمایِش سیاره می تواند بسیار شدید باشد.»

تمام این یافته ها این سوال را مطرح می کند: آیا زندگی در سیارۀ Wolf 1061c امکان پذیر است؟ به گفته کان یک احتمال این است که دوره های زمانی کوتاهی که در طی آن مدار این سیاره تغییر می کند می تواند برای خنک کردنش کافی باشد. اما برای درک کامل آنچه که در سطح سیاره اتفاق می افتد تحقیقات بیشتری باید انجام شود. بنابر اظهارات کان در سال های آینده شاهد راه اندازی تلسکوپ فضایی جیمز وب – نسل بعدی تلسکوپ فضایی هابل – خواهیم بود و این تلسکوپ قوی قادر به تشخیص اجزای اتمسفری سیارات فرا خورشیدی خواهد بود و نشان خواهد داد که در سطح سیارات چه روی می دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ اختر فیزیک منتشر شده است.

مترجم: آرش دهقانیان/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.