بیگ بنگ: دانشمندان ناسا با بررسی اطلاعات دریافتی از فضاپیمای گریل(GRAIL)، علت پیدایش حلقه‌های روی سطح ماه را کشف کردند. در این بررسی مشخص شد که حلقه‌های موجود در سطح ماه در واقع همان دهانه‌های برخوردی ناشی از سقوط دو سنگ فضایی در ماه هستند.

moonبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان ناسا مدعی شدند که کیفیت و دقت اطلاعات دریافتی از فضاپیمای گریل در نوع خود بی‌نظیر است و تاکنون دو مقاله‌ علمی با اطلاعات دریافتی از این فضاپیما منتشر شده است. محققان معتقدند که منطقه موسوم به دریای خاوری، وسیع‌ترین بخش در ماه است که حاوی بهترین دهانه‌های برخوردی در سطح تنها قمر زمین است.

main_lro_orientaleمشاهده منطقه دریای خاوری ماه تا چند سال قبل امکان‌ پذیر نبود، چرا که این بخش از ماه همیشه از دید زمین پنهان باقی می‌ماند. فضاپیمای گریل در سال 2011 میلادی به منظور کشف اطلاعات پنهان گرانشی ماه به فضا پرتاب شده است، اکنون اطلاعات ارسالی از این فضاپیما بیانگر مهمترین جزئیات پنهان در مورد جرم و توازن گرانشی در ماه است.

pia21050دانشمندان پس از بررسی آخرین اطلاعات تصویری و گرانشی از فضاپیمای گریل دریافتند که برخورد یک سنگ فضایی عظیم توانسته است دهانه بزرگی با قطر 300 کیلومتر را در ماه ایجاد کند. این برخورد عظیم باعث شده که توازن گرانشی ماه با مشکل مواجه شود.