بیگ بنگ: تحقیقات جدید به ارائه جزئیات بیشتری در مورد فرودگر بیگل 2 آژانس فضایی اروپا پرداخته که در سال 2003 به مریخ ارسال شده بود. محققان اکنون می‌گویند که این کاوشگر برخلاف تصورات قبلی، فرود موفقی بر روی سیاره سرخ داشته و حتی ماموریت خود را نیز آغاز کرده بود، اما به دلیل ناموفق بودن استقرار پنل‌های خورشیدی، ارتباطی از آن در زمین دریافت نشد.

تصویری هنری از کاوشگر بیگل 2
تصویری هنری از کاوشگر بیگل 2

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تردیدها باعث شده بود تا دلیل واقعی ناموفق شدن این کاوشگر در تماس با زمین مشخص نشود و تا پیش از این معلوم نبود که بیگل 2 بر روی مریخ فرود آمده یا منفجر شده است. اکنون دانشمندان دانشگاه لستر مدعی شده‌اند که توانسته‌اند گامی به کشف حقیقت نزدیک شوند. به گفته محققان، یک تکنیک تحقیقاتی نوآورانه باعث این نتیجه‌گیری شده که بیگل 2 سقوط نکرده، بلکه به خوبی روی سطح مریخ فرود آمده و بیشتر پنل‌های خورشیدی‌اش را مستقر کرده است.

این دانشمندان که قصد دارند به زودی یافته‌های خود را منتشر کنند، مدعی شده‌اند که تحلیل آن‌ها حاوی همه داده‌ها از زوایای مختلف خورشید برای اثبات این قضیه است. آنها می‌گویند: این تحقیق تایید کرده که فرآیندهای ورود، نزول و فرود برای بیگل 2 به شکل مورد انتظار رخ داد و این فرودگر در روز کریسمس سال 2003 با موفقیت روی سیاره سرخ قرار گرفته بود.

اما به دلایلی تایید نشده، ارتباط آن با زمین حتی پس از فرود مسدود شد که یک دلیل احتمالی آن می‌تواند استقرار ناقص پنل‌های خورشیدی باشد. شاید با وجود استقرار سه پنل، آنتن RF آن نتوانسته از طریق پنل مستقر نشده چهارم به انتقال داده بپردازد. تحقیقات احیا شده برای رفع خطای ارتباطات این کاوشگر توسط پرفسور مارک سیمز، مدیر سابق ماموریت بیگل 2 در دانشگاه لستر آغاز شد. وی تحقیقات “بازتاب نور خورشید” را آغاز کرد که تصاویر واقعی و شبیه‌سازی شده فضاپیمای گمشده را منطبق می‌کرد.

این تصویر عکس های واقعی و شبیه سازی شده کاوشگر بیگل 2 را در سطح مریخ نشان می دهد
این تصویر عکس های واقعی و شبیه سازی شده کاوشگر بیگل 2 را در سطح مریخ نشان می دهد

سیمز با همکاری محققان دانشگاه مونتفورد، مدل جدیدی برای درک بیشتر در مورد تنظیمات مختلف فرودگر روی سطح مریخ طراحی کردند. وی همچنین از نرم‌افزار تجاری مدل‌سازی سه‌بعدی، جلوه‌های بصری و شبیه سازی برای ارتقای تحلیل استفاده کرد. مدل سه‌بعدی فرودگر بیگل 2 به بررسی بازتاب دقیق نور خورشید مجازی دانشمندان کمک کرد. به گفته محققان، تحقیقات بازتابی تایید کرده که انتقال آنتن احتمالا توسط یکی از پنل‌ها که به خوبی مستقر نشده بود، مختل شده است.

فضاپیمای بیگل 2 که در سال 2003 به مریخ پرتاب شده بود بخشی از ماموریت مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا بود که هنوز در مدار مریخ گردش می‌کند. این کاوشگر در 19 دسامبر 2003 از مدارگرد مارس اکسپرس جدا شد و یک هفته بعد قرار بود در روز کریسمس روی مریخ فرود بیاید اما هیچ سیگنالی بعد از آن دریافت نشد. تا حدود یک دهه بعد تصور می شد که این کاوشگر گم شده است، اما مدارگرد شناسایی مریخ ناسا در سال 2014 تصاویری از سطح سیاره سرخ ثبت کرد که نشان می‌داد بیگل 2 واقعا روی سطح آن فرود آمده بود. محققان خوشبین هستند که شاید این کاوشگر در سطح مریخ در حال کار باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.