بیگ بنگ: با حمایت گروهی از دانشمندان از جمله پروفسور استیون هاوکینگ و یک میلیارد روسی پروژه ای جدید برای جستجوی حیات فرا زمینی در کیهان آغاز شد، محققان در این پروژه به دنبال ترکیب‌کردن ظرفیت محاسباتی با قدرتمندترین تلسکوپ‌های جهان به منظور تقویت جست‌وجوی حیات هوشمند فضایی هستند.

پروژه ای جدید برای جستجوی حیات فرا زمینی آغاز شد.

به گزارش بیگ بنگ، سازمان‌دهندگان پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری گروه بی آی (Breakthrough Initiatives) که توسط دانشمندان برجسته انگلیسی پشتیبانی می‌شوند، مدعی‌اند این بزرگ‌ترین پروژه تحقیقاتی برای یافتن حیات هوشمند بیگانه است. در این برنامه ده ساله یک میلیون ستاره نزدیک به زمین برای ردیابی امواج هوشمند زیر نظر گرفته خواهند شد. پروفسور هاوکینگ در این مراسم گفت: « شاید جایی در کیهان، حیات هوشمند درحال رصد نورهای زمینی باشد و بداند که به چه معنی است. شاید هم نورهای برخاسته از زمین در جهانی عاری از حیات سرگردان باشند – فانوس هایی که اعلام می کنند اینجا روی این کره خاکی موجوداتی هستند که جهان را کشف کرده اند. در هر شکل وقت آن است در پی یافتن پاسخ برآییم – در جستجوی حیات ورای زمین برآییم. ما زنده ایم، ما هوشمندیم، باید بدانیم.»

یوری میلنر میلیاردر روسی نیز در این باره گفت: « حوزه تحقیقاتی ما بی‌سابقه است و شامل یک میلیون ستاره نزدیک، مرکز کهکشانی، صفحه کامل کهکشان راه شیری و 100 کهکشان نزدیک است. فناوری اکنون در حدی پیشرفت کرده که بتوان جستجوی نشانه های موجودات هوشمند فضایی را بر یک شالوده استوار علمی بنا کرد.»

از چپ به راست: یوری میلنر – سرمایه گذار، استیون هاوکینگ – فیزیکدان و کیهان شناس، مارتین ریس – متخصص فیزیک نجومی، کیهان شناس، فرانک دریک- پیشگام پروژه ستی، آن درایان – همسر کارل سیگن و از سازندگان مستند کیهان و جف مارک – استاد نجوم دانشگاه برکلی

پروژه مزبور شامل یک برنامه گوش‌سپاری و تلاش برای تحلیل مقادیر بالای سیگنال‌های رادیویی در جست‌وجو برای کشف علائم حیات فرازمینی است. این پروژه همچنین شامل برنامه پیغام‌رسانی و جوایز یک میلیون دلاری برای ارائه پیغام‌های دیجیتالی است که به بهترین وجه نمایانگر سیاره زمین باشند. با این حال، این پیغام‌ها ارسال نمی‌شوند زیرا به گفته دانشمندانی از جمله هاوکینگ، پیغام‌های ارسال‌شده به فضا ممکن است اقدامات خشونت‌آمیز بیگانگان را به دنبال داشته باشد.

این پروژه همچنین توسط تلسکوپ 100 متری «گرین بنک» در ویرجینیای غربی امریکا و تلسکوپ 64 متری «پارکس» در نیوساوث‌ولز استرالیا پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این، رصدخانه Lick در کالیفرنیا در جست‌وجوی مخابره‌های لیزری نوری خواهد بود. این پروژه 50 برابر حساس‌تر از تحقیقات پیشین است و 10 برابر حوزه وسیع‌تری از آسمان را پوشش خواهد داد.

هاوکینگ: ما زنده ایم، ما هوشمندیم، باید بدانیم.

پروفسور هاوکینگ می گوید به اعتقاد او این جستجو یکی از مهم ترین تلاش های علمی بشر است. او گفت:‌ «برای درک جهان، شما باید درباره اتم ها بدانید – درباره نیروهایی که آنها را کنار هم نگه می دارد، حدود فضا و زمان، تولد و مرگ ستارگان، رقص کهکشان ها و راز سیاهچاله ها بدانید.” “اما این کافی نیست. این نظریات نمی تواند همه چیز را توضیح دهد. نور ستارگان را توضیح می دهد، اما نور تابیده از سیاره زمین را نه.” “برای درک این نور، باید درباره حیات بدانید. درباره ذهن بدانید.» میلنر در نظر دارد دست کم به مدت 10 سال از این پروژه پشتیبانی کند؛ اما دانشمندان معتقدند برای اثبات وجود حیات بیگانه بیش از این‌ها زمان لازم است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: BBC , space

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. خیلی عالی امیدوارم این داستان ادامه داشته باشه تا این فرضیه بلاخره به یک جایی برسه چندین ساله بشر فقط نظر داده ولی نتونسته ثابت کنه یک بار هم که شده تا حدی ثابت بشه این فرضیه ها….ای کاش ما هم میتونستیم سهمی در این کار داشته باشیم خیلی با ارزشه