خطر برخورد یک سیارک به زمین در سال ۲۸۸۰

بیگ بنگ: تاریخ نابودی بالقوه زمین ۱۶ مارس سال ۲۸۸۰ و زمانی خواهد بود که یک سیارک سرگردان در فضا احتمالا به سیاره خاکی برخورد کند.

محققان طی بررسی مدار یک سیارک احتمال برخورد آن به سیاره ما و تاریخ بالقوه نابودی زمین را 16 مارس 2880 اعلام کردند.

محققان طی بررسی مدار یک سیارک احتمال برخورد آن به سیاره ما و تاریخ بالقوه نابودی زمین را ۱۶ مارس ۲۸۸۰ اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، محققان با مطالعه این سیاراک دریافته‌اند بدنه آن به حدی سریع می‌چرخد که باید از هم متلاشی شود اما در مسیر خود به سوی زمین سالم باقی مانده است. گفته می‌شود مولفه‌های این جرم کیهانی توسط نیروهای منسجم‌کننده وان‌دروالس به یکدیگر گره‌ خورده‌اند و گرچه کشف این موضوع در نوع خود موفقیتی بزرگ به شمار می‌آید، دانشمندان هنوز نمی‌دانند چگونه حرکت سیارک را متوقف کنند.

این گرافیک جدید ناسا مدار 1400 سیارک خطرناک را در اطراف زمین به تصویر کشیده که پتانسیل برخورد با سیاره ما را دارند.

این گرافیک جدید ناسا مدار ۱۴۰۰ سیارک خطرناک را در اطراف زمین به تصویر کشیده که پتانسیل برخورد با سیاره ما را دارند.

تحقیقات پیشین نشان داده‌اند سیارک‌ها مجموعه‌ای از مولفه‌های سست هستند که توسط اصطکاک و گرانش به هم گره‌ خورده‌اند. با این حال بر اساس بررسی‌های تیم دانشگاه تنسی، سیارک ۱۹۵۰ DA به اندازه‌ای سریع می‌چرخد که این نیروها را نادیده می‌گیرد. قطر این صخره آسمانی یک کیلومتر اعلام شده و هر دو ساعت و شش دقیقه یک بار حول محور خود می‌چرخد. با محاسبه دما و تراکم آن، تیم تحقیقاتی نیروهای واندروالس را که از تجزیه‌شدن سیارک جلوگیری می‌کنند، شناسایی کرده‌اند.

انیمیشنی از مدار حرکتی سیارک 1950 DA

انیمیشنی از مدار حرکتی سیارک ۱۹۵۰ DA

این سیارک با سرعت ۱۵ کیلومتر در ثانیه به سمت زمین در حرکت است و شاید به اندازه‌ای به سیاره خاکی نزدیک شود که با سرعت ۶۱ هزار و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در اقیانوس اطلس سقوط کند. گفته می‌شود ۱۹۵۰ DA احتمالا با نیروی حدود ۴۴ هزار و ۸۰۰ مگاتن تی‌ان‌تی به زمین برخورد می‌کند. گرچه احتمال چنین برخوردی فقط ۰٫۳ درصد اعلام شده، این امر ۵۰ درصد خطر بیشتری را نسبت به امکان برخورد دیگر سیارک‌ها به زمین ایجاد می‌کند. سیارک مزبور در ۲۳ فوریه سال ۱۹۵۰ کشف و به مدت ۱۷ روز مشاهده شد؛ سپس برای نیم قرن از دیدگان پنهان ماند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature منتشر شد و دارای مضامینی بالقوه برای حفاظت از زمین در مقابل برخورد سیارک‌های عظیم است.

مطالعه بیشتر در: dailymail , space

1. سجاد گفت:

خب آیا به نظرتون تا اون موقع بشر فناوری لازم برای دفاع از خودش در برابر این آسیب ها رو تولید نکردی ؟

2. یاسین گفت:

تو رو خدا سال رو نگاه ۲۸۸۰

۸۶۶ سال دیگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    از الان اینا به فکرن!

3. عبدالرسول یزدی گفت:

هالیوود یه فیلم تو این زمینه ساخته که همین داستان رو داره
    دیدنش خالی از لطف نیست:
    آرماگدون
    محصول سال ۱۹۹۸/۱۳۷۷
    کارگردان: مایکل بی
    بازیگران سرشناس: بروس ویلس، بن افلک، لیو تیلور، بیلی باب ثورنتون
    خلاصه داستان : محققان ناسا سیارکی به ابعاد ایالت تگزاس را کشف می‌کنند که تا کمتر از یک ماه دیگر به زمین برخورد می‌کند. تنها سناریوی آنها برای نجات جهان از پایان دنیا، فرستادن گروهی از حفاران چاه‌های نفتی دریایی به این سیارک است تا با حفاری، بمبی را در اعماق آن قرار دهند که سیارک را در آخرین لحظه به دو نیم تقسیم کند، اما همه چیز مطابق برنامه پیش نمی‌رود…

4. سیما گفت:

خواهشا خواهشا حتما !! بگید که چگونه وبا چه روشی میتوانند چنین تخمینی برای برخوردی بدین شکل در آینده دور زمین بزنند ؟
    و آیا مگرسیارک یا هر سنگ آسمانی دیگری هیچ وقت مدار و مسیرشان در فضا تغییر نمیکند که دانشمندان میتوانند بعضی برخوردهای آنها را بدرستی بیش بینی کنند ؟؟

• priance گفت:

چنین دستاوردهایی از طریق علم فیزیک و اخترشناسی میسر میشه
      همیشه سنگهای آسمانی وسیارکهایی وجود داشته و دارند ک امنیت زمین رو تهدید کنند ولی اینکه دقیقا گفته بشه ک چنین پیش بینیهایی صددرصد اتفاق میفته نخیر چنین نیست و تا اون زمان هم بهترین گزینه منتظرموندنه