خواندن ژنوم بیگانگان و کپی آن روی زمین امکان پذیر است!

بیگ بنگ: در سال ۲۰۱۰، کرِیگ ونتر که در نقشه ژنوم انسان همکاری کرده بود، اولین کسی بود که با استفاده از مواد شیمیایی و قرار دادن DNA در سلول یک باکتری به طور موفقیت آمیزی «زندگی مصنوعی» را ایجاد کرد – و انسان را در آستانه ی مهمترین مرحله ی هیجان انگیز از تحقیقاتِ بیولوژیکی قرار داد؛ تحقیقاتی که ما را قادر می سازد کد ژنتیکی را برای طراحی گونه های جدید بنویسیم تا بتوانیم برای بقای طولانی مدت، خود را انطباق و نمو دهیم.

100607101652-large

به گزارش بیگ بنگ، ونتر، دانشمندی که به دلیل نقشش در تعیین توالیِ ژنوم انسان شهرت دارد، به پرسشی که در قلبِ زیست شناسی نهفته است پاسخ داد: «زندگی چیست؟» وی بیان کرد که زندگی به «ماشین های DNA» و «ربات های پروتئین» که درون سلول فعالیت دارند ساده می شود و امیدوار است با ساختِ ارگانیسم هایی کامل ابتدایی بتواند آن را ثابت کند؛ وی دیدِ بلند پروازانه ای در مورد آینده ای دارد که در آن، ارگانیسم های سفارشی ساخته شده سیاره را نجات می دهند؛ او منشأ حیات را کشف می کند و در کتاب جدیدش با عنوانِ «حیات در سرعت نور: ازمارپیچ دوتایی تا طلوع زندگی دیجیتالی»، دسترسیِ بشریت را تا فراتر از زمین گسترش می دهد.

ونتر معتقد است که دانشمندان به زودی ارگانیسم های بنیادی را طراحی می کنند تا ویژگی های سودمند در کشاورزی یا پزشکی را درج کنند و همچنین ربات ها را برای خواندن توالیِ اشکالِ زندگی بیگانگان به فضا بفرستند و سپس آنها را بر روی زمین کپی کنند: «در سال های آینده، این احتمال به طور چشمگیری وجود دارد که بتوان تنوع وسیعی از سلول های [مصنوعی] را از با استفاده از نرم افزار کامپیوتری تولید کرد. تولید سلول های کامل ابتدایی می تواند احتمالاتِ فوق العاده ای را کشف کند.»

STN0603VENTER_375233kکریگ ونتر می گوید: می توان سلول های مصنوعی را توسط نرم افزارهای  کامپیوتری تولید کرد.

ونتر پیشبینی می کند که در آینده، ماشین ها قادرند تشکیلِ ژنوم ها را تجزیه و تحلیل کنند و آن را از طریق اینترنت یا حتی فضا منتقل کنند که این کار احتمالات بیشتری را در مورد جستجوی زندگیِ بیگانگان ایجاد می کند: «روزی که قادر خواهیم بود واحدِ تعیین کننده ی توالیِ ژنوم که به طور خودکار کنترل می شود را به سیارات دیگر بفرستیم تا توالی DNA هر زندگی میکروبیِ بیگانه ای را در آنجا بخواند دور نیست. اگر بتوانیم آنها را به زمین انتقال دهیم، قادر خواهیم بود ژنوم های آنها را مجددأ تولید کنیم. سپس می توان از نسخه ی مصنوعیِ یک ژنوم مریخی برای تولید مجدد حیاتِ مریخی بر روی زمین استفاده کرد.»

منبع: http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2013/10/we-will-send-robots-into-space-to-read-the-genome-of-alien-life

1. arco گفت:

ُسلام

ادمین عزیز آیا این کتاب آقای کریگ ونتر «حیات در سرعت نور: ازمارپیچ دوتایی تا طلوع زندگی دیجیتالی» ترجمه شده اش در ایران موجود هست؟ اگر موجود هست از کجا میشه تهیه کرد؟
    تشکر از مطالب مفیدتون