خوشه‌های کهکشانی، بینشی جدید از “ماده تاریک” را نمایان کردند!

بیگ بنگ: ماده تاریک یک پدیده مرموز کیهانی است که ناشناس باقی مانده است. هر چند ماده تاریک در اطراف ما قابل بررسی نیست، اما دانشمندان از روی اثرات گرانشی اش روی کهکشانها و خوشه های کهکشانی قادر به تشخیص آن هستند. بتازگی یک تیم بین‌المللی از محققان برای نخستین بار دریافتند نه تنها جرم خوشه های کهکشانی بلکه تاریخ شکل‌گیری نیز، عامل تعیین‌کننده ارتباط بین یک خوشه کهکشانی و ماده تاریک اطرافش است.

تصویری از خوشه ی کهکشانی آبل 1689 که 2.2 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و شامل هزاران کهکشان است.

تصویری از خوشه ی کهکشانی آبل ۱۶۸۹ که ۲٫۲ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و شامل هزاران کهکشان است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، خوشه‌های کهکشانی بزرگترین اجرام کیهان هستند که هر کدام هزاران کهکشان را در خود جای داده اند. محققان با مطالعه درباره خوشه‌های کهکشانی می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره این بزرگترین و رمزآلودترین سازه‌های جهان هستی کسب کنند. سورهود مور و ماساهیرو تاکادا از موسسه فیزیک و ریاضیات کایلی به سرپرستی هیروانا مایاتاک از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا این ایده ی معمول را به چالش کشیدند که آیا ارتباط بین خوشه‌های کهکشانی و ماده تاریک اطرافش تنها توسط جرم آن خوشه معین می‌شود یا عامل دیگری در این امر تاثیرگذار است؟

بر اساس ماهیت توزیع غیر یکنواخت ایجاد شده توسط تورم کیهانی، از نظر تئوری تاثیرگذاری عوامل دیگری در این ارتباط پیش‌بینی شده بود. این گروه تحقیقاتی تقریبا ۹ هزار خوشه کهکشانی از کاتالوگ “Sloan Digital Sky Survey DR8” را بر اساس توزیع فضایی کهکشان‌ها‌ درون هر خوشه به دو نمونه تقسیم کردند. آنها با استفاده از عدسی گرانشی تایید کردند که هر دو نمونه جرم مشابهی دارند، اما توزیع این خوشه‌ها متفاوت بود؛ تفاوت در توزیع در نتیجه تفاوت در ماده تاریک اطرافشان بود.

تصویری از خوشه ی کهکشانی آبل 2218 که 2.1 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و شامل هزاران کهکشان است.

تصویری از خوشه ی کهکشانی آبل ۲۲۱۸ که ۲٫۱ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و شامل هزاران کهکشان است.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد ارتباط بین یک خوشه کهکشانی و ماده تاریک اطرافش تنها توسط جرم خوشه‌ها تعیین نمی‌شود بلکه تاریخ شکل‌گیری‌شان در این امر تاثیرگذار است. مایاتاک در مقاله‌ای که در مجله Physical Review Letters منتشر شده، اظهار کرد: « بسیار شگفت‌زده شدم زیرا سرانجام شواهد روشنی از ارتباط بین ساختار درونی خوشه‌ها و ماده تاریک اطرافش به دست آوردیم.»

1. اميدشه بور گفت:

درود ایا ماده تاریک یکی از حالت های ماده را دارد