601056main_NGC3603_1600_946-710
درخشش هزاران ستاره ی جوان در سحابی NGC 3603توصیف نشدنی است

این سحابی اولین بار توسط جان هرشل در سال 1834 طی مشاهداتش کشف شد، هرشل اظهار داشت که یک شی بسیار قابل توجه دیده که شاید یک “خوشه کروی ستاره ای” باشد. هرشل آن را بنام سحابی 3334 فهرست بندی کرد که در کاتالوگ عمومی جدید بنام سحابی NGC 3603 شناخته می شود.

این خوشه ستارگان جوان که NGC 3603 Young Cluster نام دارد در فاصله 20 هزار سال نوری از زمین در سحابی NGC 3603 و در مارپیچ کهکشان راه شیری واقع شده است. جرم این خوشه در حجمی به قطر سه سال نوری 10 هزار برابر جرم خورشید است و به همین علت یکی از متراکم ترین خوشه های ستاره ای کهکشان راه شیری به شمار می رود.
hs-2010-22-a-fulld

عکسی دیگر از این سحابی زیبا که تلسکوپ فضایی هابل ثبت کرده است

اندازه گیریها با دقت زاویه 27 میلیونیم ثانیه کمانی بر سال را نشان می دهد. این زاویه بسیار کوچک برابر با قطر یک تار موی انسان است که از فاصله 700 کیلومتری دیده شود. “ثانیه کمانی” واحد اندازه گیری زوایای اجرام آسمانی است. این کوچکترین واحد اندازه گیری است که برای تعیین زوایا استفاده می شود. 60 ثانیه کمانی برابر با یک دقیقه کمانی است. ستارگان از فروپاشی یک توده غول پیکر از گاز و گرد و غبار متولد می شوند. زمانی که توده به اندازه کافی متراکم و بزرگ شد مثل مورد NGC 3603، فرایند تشکیل ستارگان بسیار سریع و فشرده انجام می شود.

بیشتر ماده داخل توده صرف جمع کردن ستارگان جوان بسیار گرم می شود. در مرحله پایانی این فرایند، خوشه های متراکم ستارگان بزرگ می توانند به شکل یک خوشه کروی ظاهر شوند. ستارگان داخل این خوشه ها می توانند برای میلیاردها سال در کنار هم بمانند. به گفته دانشمندان این خوشه ستاره ای بیش از یک میلیون سال قبل تشکیل شده است.

Read More : http://en.wikipedia.org/wiki/NGC_3603