دانشمندان “سرن” در جستجوی ضدگرانش!

بیگ بنگ: فیزیکدانان سرن در تلاشی که شاید متحول کننده ترین پروژه آنها تا امروز لقب گیرد، آزمایشهایی را آغاز کرده اند تا مشخص کنند که آیا ضدگرانش به واقع وجود دارد یا خیر؟  تئوری که می تواند فیزیک را متحول کند و درک ما از جهان را به کلی تغییر دهد. اما اکنون دانشمندان بر این باورند که ممکن است در یک گام رو به جلو و نزدیک به بررسی پاد ماده و تئوری که آن را قادر به حرکت بر خلاف جهت نیروی جاذبه می کند موفق باشند. این نیرو در داستانهای علمی و تخیلی ، مخصوصا در فیلم پیشتازان فضا از آن عنوان شده بود، نیروی ویژه ای که اجازه می دهد سفینه فضایی، سفر بین ستاره ای و مسافتهای طولانی را بدون نیاز به سوخت انجام دهد.

science2_1_1914688b
به گزارش مهر، محققان با استفاده از توانایی منحصر به فرد سازمان تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) پاد ماده ای تولید و ذخیره می کنند تا ایده ای را به بوته آزمایش بکشند که تاکنون کاملا متعلق به قلمرو علمی تخیلی بوده است. براساس برخی نظریات، پاد ماده ممکن است یک میدان گرانشی تولید کند که هرچیزی که اطراف آن وجود دارد را به جای جذب دفع کند. اگر این نظریه ثابت شود، این اکتشاف می تواند علم فیزیک را متحول کند و موارد استفاده آن بسیار کاربردی خواهند بود به طوری که هواپیماها برای سفرهای فضایی فراتر از منظومه شمسی به ندرت به سوخت نیاز خواهند داشت.

جفری هانگست محقق اصلی این تیم که درحال ساخت آزمایش آلفا-۲ در سرن هستند که خواص پاد ماده را بررسی می کند، گفت: پاد ماده یک معما است. ما می دانیم که پاد ماده تصویر آینه ای ماده است و بسیاری از خواص کلیدی آن عکس شده است. آنچه می خواهیم بفهمیم این است که آیا عکس شدن خواص ماده در ضدماده شامل خواص گرانشی هم می شود یا خیر. وی افزود، به عبارت ساده اگر ما پاد ماده را در یک میدان گرانشی چون زمین قرار دهیم به سمت بالا حرکت می کند یا پایین؟ اگر بالا می رود یعنی توسط زمین دفع شده در آن صورت ما چیز بسیار جدید و مهیجی کشف کرده ایم.

هانگست و همکارانش در سرن یک تله مغناطیسی ساخته اند که اتمهای ضدهیدروژن می تواند در یک میدان مغناطیسی قدرتمند تقریبا ساکن و بی حرکت بمانند. آلفا نخستین آزمایشی بود که اتمهای ضدهیروژن را به دام انداخته است و طی آن اتمهای خنثی پاد ماده با یک میدان مغناطیسی قوی تا یک هزار ثانیه بی حرکت نگاه داشته می شوند. مشکل این است که این میدان به قدری قدرتمند است که دانشمندان نمی تواند تأثیر گرانش را روی آن اندازه گیری کنند. استدلالهای نظری کنونی پیش بینی می کند که اتمهای هیدروژن و ضدهیدروژن ( پادهیدروژن) دارای جرم یکسان بوده و باید به یک شکل نسبت به گرانش واکنش نشان دهند. اگر یک اتم آزاد شود، باید یک نیروی رو به پایین را تجربه کند، حال این اتم چه از ماده و چه از غیر ماده ساخته شده باشد شرایط تغییر نمی کند.

فیزیکدانهای سرن در نظر دارند ۱۰۰ اتم ضد هیدروژن را در یک میدان مغناطیسی در دام انداخته و سپس آن را به آهستگی خاموش کنند.همکاریهای آزمایش آلفا از گروهی از فیزیکدانها انجام می شود که از ۱۱ دانشگاه مختلف گردهم جمع شده اند. ضد گرانش، گرانش منفی و یا پادگرانش ایده ایجاد شی یا مکانی است که در بند گرانش نباشد. این به معنی ایجاد حالت بی ‌وزنی در شرایطی مانند سقوط آزاد، یا ایجاد تعادل در شرایط گرانش با استفاده از یک نیروی مخالف مانند نیروی مغناطیسی و خواص ایرودینامیک نیست. بلکه منظور خنثی سازی گرانش است به گونه ای که بر روی شی یا مکان مذکور بی اثر شود.

Read More : telegraph , time

1. مهدی گفت:

واقعا لذت بردم

این مسائل اینقدر هیجان انگیز هست که حتی شنیدن خبرش هم انسان رو به وجد میاره چه برسه به دانشمندانی که در حال تجربه کردن اون هستند.

2. ali گفت:

الان از لحاظ نظری ثابت شده که منشا گرانش الکترو دینامیک کوانتومیه . احتمالا منشا ضد گرانش هم باید در غالب همین دانش بگنجه . به احتمال خیلی زیاد در آینده ای نه چندان دور این معما حل میشه و کاربرد ضد گرانش به سرعت وبه صورت خیلی وسیع و پر کاربرد در تمام دنیا و مخصوصا به صورت تجاری عمومیت پیدا میکنه . میشه تصورش رو کرد که چه قدر این کشف بزرگ زندگی بشر رو تغییر میده و متحول میکنه و درعین حال آسون میکنه ! .

3. با تشکر از مطالب بسیار جدید و جذابتان
    برخی از مطالبتان را با ذکر منبع در درگاه اینترنتی فیزیک دانشگاه شیراز برای علاقه مندان قرار داده شد

4. مدل لباس گفت:

سلام ممنون عالی ومفیدبود

5. feri گفت:

سلام ممنون از مطالب سایتتون.

6. P.D.G گفت:

باید بشه…..در صورت عملی شدن در مقیاس زندگی بشر….حتی نیاز به آب و غذا هم کم میشه یا حتی رشد و افزایش قدرت ماهیچه ها….وووواااووووعمر ادما……..قدرت و سرعت…….

7. امید گفت:

اگه بتونه جای سوختهای فسیلی را در اینده بگیره هم خیلی عالی میشد

8. امیدشه پور گفت:

سال ۹۲ دوستان گفتن بزودی خبری میشه حالا ۹۴ خبری نشده به هر حال ۱۰ سال دیگه هم اگه انسان به چنین تکنولوزی دست پیدا کنه خیلی جالبه

9. paria گفت:

عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

10. بهاالدین رحمانی گفت:

به نظر من ماده پادماده رو دفع می کنه یه استدلال منطقی هم براش دارم به شرح زیر:
    همانطور که بارهای الکتریکی همنام همدیگر را دفع می کنند و بارهای ناهمنام همدیگر را جذب می کنند مواد هم همدیگر را جذب می کنند( قانون جهانی گرانش) ضد مواد هم همدیگر را جذب می کنند و ماده پادماده را دفع می کند.