درک ما از ماهیت کیهان شاید یک توهم باشد! +ویدئو

بیگ بنگ: دونالد هافمن، نظریه‌پرداز و دانشمند علوم شناختی از دانشگاه کالیفرنیا جدیدترین نظریه در مورد ماهیت کیهان را ارائه داد. وی معتقد است آن چیزی که بشر از محیط اطراف به عنوان جهان درک می‌کند در واقع یک توهم از نمای خارجی یک ماتریکس کاملا پیچیده است.

337362AF00000578-3554564-image-a-3_1461358309614هافمن معتقد است که پیچیدگی و عظمت جهان هستی بسیار فراتر از درک و فهم بشر است. وی اعتقاد دارد که ظاهر جهان اطراف ما یک توهم از ماهیت وجودی جهانی به مراتب پیچیده‌تر است که بشر تنها قادر به مشاهده بخش قابل دید یا بخش خارجی این ماتریکس پیچیده و غیرقابل درک است. ویدئوی گفتگوی هافمن در این خصوص که زیرنویس فارسی نیز دارد را در زیر مشاهده کنید:

هافمن که سال‌ها در دانشگاه کالیفرنیا به تدریس و مطالعه مشغول بوده اکنون با ارائه نظریه جدید ماهیت جهان گامی در جهت‌دهی مطالعات بعدی پیرامون ماهیت هستی برداشته است. طبق نظریه جدید هافمن هنگامی که شما چشمانتان را باز می‌کنید، تصور شما از جهان شبیه به یک دنیای در دسترس است، اما هنگامی که چشمانتان را می‌بندید، تجربیات شما در زمینه‌ای خاکستری ظاهر می‌شوند. نظریه‌پرداز آمریکایی معتقد است که جهان هستی به سادگی یک لیوان آب نیست بلکه یک سمبل یا نشانه‌ای از ماهیت ناشناخته منتهی به حقیقتی عظیم است.

33735A0E00000578-3554564-image-a-1_1461358075637وی برای درک بهتر نظریه خود به زبان ساده اظهار کرد: برای درک بهتر نظریه توهم جهان می‌توان از کامپیوتر کمک گرفت. هنگامی که شما به نمایشگر کامپیوتر نگاه می‌کنید در واقع تنها بخش ظاهری آن یا بخش توهم‌زای آن را مشاهده می‌کنید، چرا که در حقیقت کامپیوتر آن چیزی نیست که شما از طریق نمایشگر مشاهده می‌کنید. در حقیقت کامپیوتر هیچگاه حقیقت و ماهیت درونی خود را به انسان نشان نمی‌دهد و با ایجاد یک توهم از طریق نمایشگر برداشت انسان از حقیقت ماجرا را تغییر می‌دهد. پس ما تنها قادر به مشاهده بخش بیرونی جهان هستی هستیم و زوایای پنهان و بسیار پیچیده جهان هستی برای انسان قابل درک نیست.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk

1. علی گفت:

متخصص علوم شناختی یا ناشناختی!!. به نظر من یه سری ادعاهای و حدسیات بی اساس.مناسب برای داستانهای مهیج و تخیلی بود نه یک مطلب علمی .

2. Poorman گفت:

عکس روی تو چو در آینه جام افتاد
    عارف از خنده می در طمع خام افتاد
    حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد
    این همه نقش در آیینه اوهام افتاد
    این همه عکس می و نقش نگارین که نمود
    یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد

3. احمد گفت:

بنظر من کاملا درست می گفت اما شاید نمی تونست خوب بیانش کنه. خلاصش این بود که این دنیایی که ما میبینیم دنیای درون مغز ماست و حقیقتا نمیدونیم بیرون از مغزمان چه خبر است. در واقع ما برداشت و تحلیل مغز خودمان را از جهان پیرامون خود میبینیم و مستقیم به بیرون دسترسی نداریم. مغز به سیگنالهایی که از محیط دریافت می کند برچسب حسی می زند (چون موج و نور جرمی با خود حمل نمی کنند) لذا هیچکدام از مفاهیم رنگ، جمودیت و … به این شکل که ما مبینیم اصلاً وجود ندارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر به کتاب رویای حواس یا دنیای درونی مراجعه کنین تا مسئله کامل براتون جا بیفته.

4. حسین گفت:

احتمالاً ایده این آقا از فیلم ماتریکس نشات میگیرد !!!!!

5. Amon گفت:

من نمی دونم بعضی از دوستان مثل این نظریه رو تو دو کلمه رد می کنند چه چوری فکر می کنن. اصلا چه طور به همین راحتی می تونن یه مسئله رو رد و نقض کنن و عنوان کنن که این نظریه به درد فیلم مهیج و تخیلی به درد می خوره و یا اینکه خودش نمیدونه چی گفته.
    با مسائل علمی نمیشه به نظر من سطحی و سریع و صریح بر خورد کرد. باید شک رو فراموش نکرد.

زحمات ترجمه و جمع آوری این مطالب شما بسیار قابل تقدیره

6. Masoud گفت:

با سلام خدمت جناب سمیر عزیز
    میخواستم بپرسم آیا این دیدگاه هافمن به همون دیدگاهی نزدیک نیست که میگه جهان یه کامپیوتر کوانتمی هست؟؟

• سمیر الله وردی گفت:

درود به شما، هافمن اعتقاد داره که برداشت های ما از کیهان که در مغزمون شکل میگیره و توسط مشاهده و آزمون صورت میگیره، میتونه اشتباه باشه؛ اونم یک اشتباه برنامه ریزی شده و این مورد رو با دسکتاپ کامپیوتر مثال زد تا بیشتر قابل فهم باشه، در واقع منظورش این بود چیزی که به ظاهر می بینیم، نمیتونه تمامی واقعیت موجود در جهان رو تشکیل بده. در مورد جهانی که مثل یک کامپیوتر عظیم کوانتومی هست باید گفت، دانشمندا تمام اجزای تشکیل دهنده ی کیهان رو در بنیادی ترین بخشش شامل “اطلاعات کوانتومی” سازندش میدونن. در این مورد هم برداشت های ما از واقعیت میتونن اشتباه باشن. به قول جان ویلر: « جهان و تمام چیزهایی که شامل می شود («اشیا») احتمالأ از هزاران انتخابِ بله-خیر برای اندازه گیری («بیت های») کوانتومی ناشی می شوند. در ابتدا باید درک کنیم اطلاعات چگونه واقعیت را می سازند؛ اطلاعات فقط دانش ما در مورد جهان نیست، بلکه اطلاعات جهان را تشکیل می دهد.»

7. Omid گفت:

باز یه ایده مربوط به آگاهی و ادراک مطرح شد، الان یه عده میان میگن: ” اثبات با فرمول ریاضی نداره پس در نتیجه این ایده اشتباهه!!! “

8. علی گفت:

احمد جان منظور شما این هست که عالم ( Universe ) از دید ناظرهای مختلف متفاوت هست ….؟؟
    و در انتها واقعیت و حقیقت اصلی چه چیزی هست و اصلا دلیلش چه چیزی بوده
    باور کن چند وقت هست انقدر zoom کردن روی این موضوعات که انقدر سوال بی جواب توی دهنمون داریم که احساس می کنم توی دوره جاهلیت زندگی میکنیم ….

• saeed گفت:

مگه نمیکنیم ؟‌:)
      ۱۰۰۰ سال دیگه به عقاید و افکار ما میخندن؛ همون طور که ما به گذشتگان خندیدیم .

ما چقدر به سادگی نیاکان خودمان خندیدیم، روزی می‌آید که آیندگان به خرافات ما خواهند خندید! صادق هدایت

9. Masoud گفت:

خیلی ممنون جناب سمیر بابت سایت عالیتون و اینکه همیشه پاسخ گو هستین.

10. وحید گفت:

11. علی گفت:

دوستان توجه داشته باشند که بین شک علمی و خیال پردازی تفاوت زیادی است.نمیتوان به صرف اینکه از چیزی اطلاع نداریم در موردش هر خیال بافی و تخیلی را مجاز بدانیم. البته پذیرفتن بدون تعصب این موضوع با توجه به تاثیر فرهنگ و تربیت شرقی کمی دشوار است.

12. حیرانه !!! گفت:

متاسفم که من اولین بیننده ی خانم این ویدئو بودم… خانم ها چرا اغلب جاتون در مباحث علمی خالیه؟ کجایید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    و دیگه اینکه لطفا نتایج کلی تحقیق و آزمایش رو با بی اطلاعی خودمون زیر سوال نبریم …اون هم وقتی اغلب یه سمت مساله ،کوهی از ریاضیات خوابیده که دیده نمیشه!

13. فریبا گفت:

خانم حیرانه من یک خانم هستم و بطور مرتب مطالب عالی این سایت را می خوانم. نگران نباشید.

14. behzad گفت:

بنظر من بعضی از دوستان درست متوجه نشدین که دقیقا تز ایشون چیه ؛اون دسکتاپ کامپیوتر فقط یه مثال بود که میخواست اینترفیس و نشون بده؛نظریه هافمن با قضیه ماتریس متفاوته

15. mohammad گفت:

این بیانات می تونه توجیه کاملی برای سیاستمداران کثیفی باشه که قتل و کشتار و تجاوز به میلیون ها ادم رو توجیه کنند. به ای ترتیب برپایی جنگ ها و کثافت کاریهایی که توسط ابرقدرت ها در دنیا برگذار میشه رو یه جورایی ماست مالی می کنن و مردم رو گول می زنند که اینها همش رویا هست تا بدین وسیله به فریب و غارت مردم دنیا ادامه بدهند. تو همین زمینه هم می بینیم که بعضی از اساتید عرفان تقلبی گرگ صفت با پوشیدن لباس گوسفند در بین مردم ظاهر می شوند و کسب درامد می کنند.