بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن برق خورشیدی حرارتی اروپا و انجمن بین المللی صلح سبز صورت گرفت تنها دو درصد از انرژی خورشیدی برای تامین نیازهای برق جهان استفاده می شود، که در مقابل این منابع عظیم انرژی بسیار پایین میباشد.
آزمایش نسل جدید پنل‌های فتوولتائیک با قابلیت جذب نور از دو هزار ستاره بزودی در سوئیس آغاز می‌شود. محققان IBM‌ در طرح مشترک با شرکت های فناوری Airlight Energy‌، ETH Zurich‌ و دانشگاه اینتراستیت کار توسعه و آزمایش نمونه های اولیه سیستم فتوولتائیک حرارتی با غلظت بالا (HCPVT)‌ را برعهده دارند.
Airlight-Energy
هدف از انجام این پروژه، توسعه ژنراتور خورشیدی با قابلیت جمع آوری نور از دو هزار ستاره و تبدیل 80 درصد پرتوهای جمع شده به انرژی است؛ هزینه ساخت هر سیستم کمتر از 25 دلار در هر متر مربع است که یک سوم سیستم های مشابه است. مدل اولیه ای از سیستم HCPTV‌ در آزمایشگاه تحقیقاتی IBM‌ در زوریخ نصب شده است و چند نمونه دیگر در مناطق Biasca و Ruschlikon‌ سوئیس ساخته خواهند شد. این سیستم متشکل از یک دیش بزرگ است که تعداد زیادی آینه درون آن تعبیه شده و برای منعکس کردن نور ستارگان بسمت هزاران تراشه کوچک فتوولتائیک مورد استفاده قرار می گیرد و قادر به تولید 25 کیلووات انرژی است.

سیستم خورشیدی HCPTV همچنین قادر به تولید آب آشامیدنی و تهویه هوا با استفاده از محصولات جانبی آب است. در سیستم HCPTV یک محفظه بزرگ برای قرار دادن آب شور در نظر گرفته شده که برای گرم کردن آب شور از طریق یک سیستم تقطیر و بخار کردن اب شور و تبدیل آن به آب شیرین استفاده می شود. چنین سیستمی روزانه در هر متر مربع 30الی 40 لیتر آب آشامیدنی تولید می کند.

دانشمندان پیش بینی می کنند که این سیستم برای مناطق جنوبی اروپا، جنوب غرب آمریکا، آمریکای جنوبی، استرالیا، آفریقا و شبه جزیره عربستان از کارآیی مناسب برخوردار باشد. تنها دو درصد از انرژی تامینی جهان توسط انرژی خورشیدی تولید می شود. متاسفانه، در حال حاضر فن آوری های خورشیدی بیش از حد گران میباشد و به مواد معدنی کمیاب زمینی نیاز دارند.

ستارگان راکتور هسته‌ای طبیعی بسیار عظیم هستند. که ماده در آن جا بر اثر همجوشی هسته‌ای به انرژی تبدیل می‌شود و روزانه میلیاردها تن از جرمشان به تابش تبدیل می‌شود.انرژیی که بدین ترتیب به شکل نور مرئی ، فرو سرخ و فرابنفش به ما می‌رسد بسیار زیاد می باشد، که از این منابع انرژی می توان به نحو بهتری استفاده کرد.

مطالعه مقاله ای در مورد انرژی خورشیدی

Read More : http://www.solardaily.com
http://www.huffingtonpost.co.uk
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_energy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.