در جستجوی جهان های کشف نشده!

بیگ بنگ: براساس نظریه ابرریسمان در فیزیک، علاوه بر جهان ما جهان‌های متعدد دیگری نیز در گستره ابعاد بالاتر کائنات – یعنی فراتر از ابعاد چهارگانه جهان ما – شناور هستند. هر یک از این جهان‌ها می‌توانند قوانین بنیادین فیزیک متفاوت و خاص خود را داشته باشند.

multiverse-magazine-illustration-01_77755_990x742به گزارش بیگ بنگ، به عنوان مثال برخی از این جهان‌ها ممکن است مثل جهان ما چهار بُعدی باشند و حتی موجوداتی دقیقاً مثل ما انسان‌ها در آنها زندگی کنند. اما برخی دیگر ممکن است مثلاً هفت بُعدی یا هشت بُعدی و خالی از سکنه باشند. تعداد و نوع ذرات بنیادی هر یک از این جهان‌ها هم با هم متفاوت است. مثلاً ممکن است بعضی از این جهان‌ها اصلاً الکترون نداشته باشند اما بعضی دیگر ممکن است الکترون‌هایی با جرم و بارالکتریکی متفاوتی نسبت به جهان ما داشته باشند. حتی ثابت‌های بنیادین فیزیک نظیر سرعت سیر نور، ثابت پلانک، ثابت آلفا و … نیز در هریک از این جهان‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

محاسبات مبتنی بر نظریه ابرریسمان نشان می‌دهد که حداقل ۱۰ به توان ۵۰۰ جهان با قوانین فیزیک متفاوت در پهنه اَبَرجهان وجود دارند که قوانین بنیادین هریک از آنها با دیگری متفاوت است. این عدد فوق‌العاده بزرگی است و برای آنکه متوجه بزرگی آن شوید، آنرا برحسب تریلیون می نویسیم. با توجه به اینکه هر تریلیون برابر هزار میلیارد است باید گفت که در پهنه کائنات (یا همان اَبَرجهان) حداقل یک تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون تریلیون جهان مختلف با قوانین فیزیک متفاوت وجود دارد! جالب است بدانید که این عدد حتی از تعداد تمامی دانه های ماسه همه صحراهای کُره زمین هم بیشتر است!

تازه آنچه بیان شد، تعداد جهان‌های با ویژگی‌های فیزیکی متفاوت را نشان می‌دهد ولی تعداد کل جهان‌ها احتمالاً نامتناهی است. اما نامتناهی بودن تعداد جهان‌ها – آن هم جهان‌هایی با این همه ویژگی‌های عجیب و غریب – به لحاظ احتمالات ریاضی عملاً به این معنی است که هر رویداد قابل تصوری ممکن است در این جهان‌ها به وقوع بپیوندد. به همین دلیل هم اصلاً عجیب نیست که بتوان جهانی را پیدا کرد که مثلاً داستان پینوکیو در آن واقعاً اتفاق افتاده باشد!

منابع بیشتر: quantumjumping , howstuffworks , Multiverse

سایت علمی بیگ بنگ:bigbangpage.com

لینک کوتاه مقاله : http://bigbangpage.com/?p=19466

1. mojtaba گفت:

….اینکه خیلی سهله….این عدد از تعداد الکترون های کل جهان مشاهده پذیرهم بسیار بسیار بیشتر است.

2. امیرعلی اختری گفت:

عجب دنیایی واقعا مغز ادم سوت میکشه

3. آزاده گفت:

ما آدمها چقققققققد کوچیکیم

4. امید شه رضای گفت:

خیلی خیلی جالب و شگفت انگیزه درکش هم کمی سخته . و انسان که به این پیشرف ودانش رسیده و حالا حالا ادامه داره هم امیدوار کننده است

5. ali گفت:

من موندم بعضی ها چه طور می تونند احساس غرور کنند با این همه کوچیکیشون با توجه به این دنیااااااا

6. Vahid گفت:

7. ✌M گفت:

بعضی موقع ها که میخوام به همه ی این چیزا فکر کنم دیوونه میشم دنیا یا بهتره بگم دنیا ها اون قدر بزرگ هستند که ما توش هیچ بنظر برسیم?