بیگ بنگ: درک چرخه آب در تیتان قمر شگفت انگیز زحل یکی از اهداف مهم مأموریت فضاپیمای کاسینی میباشد. بتازگی دانشمندان اروپایی تحقیقات جدیدی را در زمینه ذخایر آبی در اعماق تیتان آغاز کرده اند.

d_iotw_20080511_0

به گزارش بیگ بنگ، این مطالعات با همکاری محققان دانشگاه کرنل فرانسه و دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در ایالات متحده آمریکا انجام شد، به گفته دانشمندان چرخه هیدرولوژیکی تیتان با بررسی چگونگی بارش متان در این قمر با مواد یخ زده در تعامل میباشد و در نتیجه ذخایر بسیار شگفت‌انگیز آب در اعماق تیتان به وجود می آورد. تیتان تنها دنیای شناخته شده ایست که دارای مایعات پایدار بر سطح خود است. در حالی که چرخه ی هیدرولوژیکی زمین بر پایه ی آب است، همین چرخه در تیتان بر پایه ی هیدروکربن هایی مانند متان و اتان جریان دارد.

به گفته محققان باران‌های ترکیبی حاوی متان بر سطح قمر سیاره زحل صدها دریاچه هیدروکربنی را به وجود آورده است. چشمه‌های اسرارآمیز این قمر در اثر منابع زیرزمینی و باران‌های حیات‌بخش تشکیل شده‌اند. دکتر الیور موسیس از اعضای تیم پژوهشی کاوشگر کاسینی در این باره گفت: بارش‌های متان بر سطح قمر تیتان موجب شکل‌گیری یخچال‌های منجمد زیر زمینی می شود و پیدایش چشمه‌های آبی نیز موضوعی بوده که انواع فرضیه‌های نجومی را از سوی محققان مطرح کرده است. با این حال مخزنی غنی از ترکیبات هیدروکربنی منجر به شکل گیری مخازن پروپان و اتان در اعماق تیتان می شود و نشانه‌هایی از این اثر بر پوسته تیتان واکنش‌های شیمیایی مختلف را به روشنی نمایان می کند.

ماموریت کاسینی کاوش در قطبین تیتان و در دریاچه ها و دریاهای آن میباشد، این دریاچه ها نه با آب بلکه از هیدروکربن ها و به شکل ترکیبات آلی تشکیل شده اند که به طور طبیعی در زمین نیز یافت می شوند. در تیتان قمر طوفانی زحل بارانی از متان و اتان در حال بارش است که این دریاچه ها را پر نموده است. این دریاچه‌ها و منابع آبی گسترده زیرزمینی می تواند مکانی مناسب برای شکل گیری انواع حیات در این قمر اسرار آمیز باشند. تیتان، که در فاصله 1.2 میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده در ۲۵ مارس ۱۶۵۵ توسط کریستین هویگنس هلندی کشف شد و بزرگ‌ترین قمر از میان اقمار شناخته‌شده زحل به شمار می‌آید. این قمر جهانی مملو از دریاها و دریاچه‌هاست و به دلیل وجود باد و باران‌هایی که منجر به ظهور چشم‌اندازهای مشابه زمین شده‌، به کره خاکی ما بسیار شبیه است. ماموریت هایی که در آینده قرار است در این قمر انجام شود، می تواند به بسیاری از پرسش های بشر، پاسخ دهد.

نویسنده و ترجمه: ســـام- بیگ بنگ / مطالعه بیشتر در: dailygalaxy

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه