بیگ بنگ: اگر روزی پای بشر به مریخ برسد، باید خود را برای طوفان‌های برفی شبانه آماده کنند، طوفان‌های برفی که براساس داده‌های مترولوژیکی به دست آمده از سیاره مریخ، در طول شب‌ ایجاد می‌شوند.

به گزارش بیگ بنگ بله نقل از همشهری، شبيه‌سازي‌هايي كه در گذشته انجام شده‌ بودند نشان داده‌اند كه مريخ در گذشته‌هاي دور و در دوران پر‌آبي‌اش طوفان‌هاي برفي زيادي را تجربه كرده‌ است و فرودگر فونيكس نيز در سال 2008 شاهد بارش خفيف برف در اين سياره بود. با اين همه شواهد زيادي وجود دارند كه مي‌توانند ثابت كنند در مريخ هنوز طوفان‌هاي شديد برفي رخ مي‌دهند.

به گفته محققان دانشگاه پي‌ير و ماري كوري در پاريس، اين اولين‌ باري است كه شواهدي مبني بر وجود طوفان‌هاي برفي يا فوران‌هاي ريزذرات يخي در اين سياره به دست آمده‌ است. محققان با تجزيه و تحليل داده‌ها درباره ابرهاي يخي مريخي كه طي دهه‌هاي گذشته توسط دو مدارگرد مريخي و فرودگر فونيكس به زمين ارسال شده‌اند موفق به كشف اين طوفان‌هاي برفي شده‌اند.

ذرات يخي در جريان‌هاي قدرتمند باد به دام افتاده و با سرعتي چند‌ صد برابر سريعتر از آنچه از رصد‌هاي فونيكس پيش‌بيني شده‌ بود، به سطح مريخ فرو مي‌بارند. به گفته دانشمندان اگرچه اين طوفان‌ها شديدند، اما براي اينكه برف بتواند روي سطح سياره بنشيند بايد از فاصله‌اي نزديك‌تر به سطح سياره ببارد. به گفته دانشمندان، شبيه‌سازي‌هاي انجام شده از اتمسفر مريخ و ابرهاي آن از جزئيات بسيار دقيق برخوردار است. مانند زمين، اين ابرهاي پويا نقشي كليدي در چرخه آب به عهده دارند و مي‌توانند بر فعاليت‌هاي بشر روي سطح سياره اثرگذار باشند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Geoscience منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist.com