بیگ بنگ: محققان با بروز رسانی تلسکوپ خورشیدی رصدخانه Big Bear Solar واقع در کالیفرنیا توانستند دقیق‌ترین تصاویر فوری را از خورشید به دست آورند.

283742342309-sun-1_1024به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، قابلیت تهیه تصاویر فوری با این کیفیت از خورشید، امکان مطالعه دقیق تر فعالیت‌های خورشیدی و وقایع سطح آن را در اختیار محققان می‌گذارد. برای مثال در میان شعله‌های عظیم خورشید، چندین میدان مغناطیسی به صورت همزمان در نقاط مختلف سطح آن ایجاد می‌شود. محققان برای دستیابی به دقت موردنظر برای تصویربرداری از سطح خورشید، حدود یک دهه فناوری موسوم به لنز تطبیقی چند جفتی (MCAO) را توسعه دادند.

دستگاهی که با استفاده از این فناوری ساخته شد، متشکل از سه آیینه است که به منظور اصلاح اختلالات ناشی از عبور پرتوهای نور از اتمسفر زمین، تغییر شکل می‌دهند. وقتی امواج نوری وارد اتمسفر می‌شوند، به دلیل تفاوت جرم اتمسفر در دماهای مختلف، این پرتوها دچار اختلال شده و تصویر حاصل از ثبت آن‌ها تار به نظر می‌رسد. دقیقا به همین علت به نظر می‌رسد که ستاره‌ها در آسمان شب سوسو می‌زنند.

283742342309-sun-2این اختلال در تلسکوپ‌های عادی قابل اصلاح نیست؛ اما دستگاه MCAO با بهره‌گیری از آیینه‌های خاص قادر است این اختلال نوری را اصلاح کند و با استفاده از دوربینی با سرعت دو هزار فریم در ثانیه، از خورشید عکسبرداری کند. ارزیابی و اطلاع از وقایع سطح خورشید برای به دست آوردن درک صحیح از پدیده‌هایی مانند طوفان‌های خورشیدی که آثار وسیعی بر سیاره و تجهیزات فنی ما به جای می‌گذارند، اهمیت بسیاری دارد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.