بیگ بنگ: به تازگی سازمان فضایی ناسا با استفاده از نزدیک ترین عکس های ثبت شده از سطح سیاره کوتوله پلوتو در نزدیکترین عبور فضاپیمای افق های نو، توانست دقیق ترین نقشه از سطح آن را تهیه نماید.

nh-pmap_cyl_hr_lor_600mحدود 8 ماه از پرواز تاریخی فضاپیمای افق های نو بر فراز پلوتو می گذرد با این حال سرعت ارسال اطلاعات بدست آمده درباره پلوتو از این فضاپیما به سوی زمین بسیار ناچیز و آرام است. با این وجود دانشمندان هم اکنون نقشه ترکیبی جدیدی را طراحی کرده اند که می توان آن را یکی از دقیق ترین نقشه های تهیه شده از پلوتو دانست.

e4xziwbwao82vnpmy78cاین نقشه سیاه و سفید و سراسری از پلوتو در واقع شامل تمام عکس های به دست آمده از سطح این سیاره کوتوله است که بین 7 تا 14 جولای سال 2015 میلادی از فضاپیمای افق های نو دریافت شده اند. البته برخی تصاویر این نقشه نیز از آخرین ارسال افق های نو در 25 آوریل سال جاری میلادی تهیه شده اند. لازم به ذکر است که به دلیل محدودیت پهنای باند، مخابره تمامی اطلاعات دریافتی این فضاپیما به زمین بیش از یک سال به طول خواهد انجامید.

plfxpx7ep7phgkmne2yeضریب تفکیک (رزولوشن) این نقشه دقیق از پلوتو در لبه های سمت چپی و راستی نقشه حدود 30 کیلومتر بوده و در نزدیکترین بخش های پرواز انجام شده فضاپیما به سطح این سیاره کوتوله در تاریخ 14 جولای 2015 برابر با 235 متر است. در بخش های کناری این نقشه به دلیل فاصله بیشتر فضاپیمای یاد شده از سطح پلوتو، جزئیات کمتری به نمایش در آمده است. با این حال ناسا همچنان عکس های دریافتی خود را به این نقشه اضافه می کند و در پی آن است تا نقشه ای رنگی از پلوتو نیز ایجاد کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی، سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.