بیگ بنگ: مأموریت مدارگرد روزتا و کاوشگر دیگر آن بنام فیلای متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) برای شناسایی نزدیک دنباله دار چوریومف 67P از سپتامبر 2014 انجام گرفت و ویژگی های متمایزی از این دنباله دار رونمایی شد؛ حالا دو اخترشناس ادعا کرده‌اند که این دنباله دار می‌تواند حاوی میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای باشد که زیر سطح یخین آن زندگی می‌کنند.

2-theresnoevidبه گزارش بیگ بنگ، در ادامه روند تحقیقات فضاپیمای روزتا و فرودگر آن بر سطح دنباله‌دار 67P، دو محقق بنام – ماکس والیس و چاندرا ویکراماسینگ – مدعی کشف شواهدی شده‌اند که نشان می‌دهد، بسیاری از ویژگی‌های این توپ یخی غبارآلود، با حضور حیات میکروبی سازگاری دارد. محققان با اشاره به شناسایی مواد آلی پیچیده بر سطح دنباله‌دار که باعث ایجاد سطح فوق‌العاده تاریک و با انعکاس کم شده است، این مسأله را نشانه‌ای از حیات عنوان کرده‌اند.

در این مدل میکرو ارگانیسم ها احتمالا به آب مایع ِ موجود در دنباله دار نیار دارند و می توانند در عمق یخ و ‘برف’ زندگی کنند. طبق شبیه‌سازی‌های انجام شده، پوسته‌ی سیاه تشکیل شده از هیدروکربن، دریاهای یخ‌زده و دهانه‌های آتشفشانی دارای سطوح صاف همگی می‌توانند میکروارگانیسم‌های فعالی را در دمای منفی ۴۰ درجه سلسیوس در خود جای داده باشند.

ماکس والیس از دانشگاه کاردیف تأکید می‌کند: « رصدهای صورت گرفته توسط مدارگرد روزتا نشان می‌دهد که این دنباله دار یک جرم غیرفعال نبوده و احتمالا فرآیندهای زمین شناسی در آن جریان دارد؛ در حقیقت حرکت دنباله‌دار به سمت خورشید با سرعت 32.9 کیلومتر بر ثانیه می‌تواند برای میزبانی از حیات میکروبی، مناسب‌تر از قطب شمال و جنوب باشد.»

3-theresnoevidچاندرا ویکراماسینگ از مرکز اختر زیست‌شناسی باکینگهام نیز عنوان می‌کند: « خروج گازهای دنباله‌دار 67P در فاصله‌ای بسیار دورتر از خورشید شروع می‌شود که نشان می‌دهد، میکروارگانیسم‌ها در زیر سطح دنباله‌دار عامل ایجاد گازهایی با فشار بالا هستند که لایه‌های یخ را شکاف داده و ذرات آلی را بیرون می‌ریزند. میکروارگانیسم‌ها با نفوذ و ایجاد شکاف در لایه‌های یخ و برف در طول دوره‌های تابستان و زمانیکه دنباله‌دار در نزدیک‌ترین فاصله با خورشید قرار دارد، از آب به شکل مایع استفاده می‌کنند.»

محققان پیش‌بینی کرده‌اند که دنباله‌دار 67P در تاریخ 13 اوت (22 مرداد) در نزدیک‌ترین فاصله با خورشید – فاصله 185 میلیون کیلومتری – قرار خواهد گرفت و در این شرایط، فعالیت میکرو ارگانیسم‌ها بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت که این فعالیت توسط روزتا و فرودگر آن قابل بررسی خواهد بود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشست انجمن سلطنتی نجوم (Royal Astronomical Society) در ولز اعلام شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: news.discovery , sciencedaily