بیگ بنگ: ستاره شناسان جرمی را کشف کرده اند که پس از کوتوله ‘اریس’، دور افتاده ترین جرمی است که تاکنون در سامانه ی خورشیدی ما مشاهده شده است.

مدار سدنا در نهایت آن را به ۱۴۰ میلیارد کیلومتری خورشید می رساند.
مدار سدنا در نهایت آن را به ۱۴۰ میلیارد کیلومتری خورشید می رساند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از BBC، رصدها با تلسکوپ سوبارو ژاپن یک جرم احتمالا یخی در فاصله ۱۵.۵ میلیارد کیلومتری از خورشید – یعنی سه برابر دورتر از پلوتو – را نمایان می کند. دانشمندان می گویند که مطالعات اولیه آنها حاکیست که قطر این شیء – با نام رسمی V774104 – حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر است. لازم است این جرم در طول زمان زیر نظر باشد تا شکل و ابعاد مدار آن در سامانه خورشیدی مشخص شود.

این کشف در ۴۷ امین نشست سالانه بخش علوم سیارت انجمن نجوم آمریکا که در نزدیکی واشنگتن دی سی برگزار می شود اعلام شد. تیم محققان تحت سرپرستی اسکات شپرد از موسسه علوم کارنگی و چاد تروییلو از رصدخانه جمنای در هاوایی موفق به این کشف شده اند، تخصص آنها کشف اجرام دورافتاده منظومه ی خورشیدی است.

مسیر درونی یا بیرونی؟

تا پیش از این سیاره کوتوله اریس دور افتاده ترین جرم منظومه ی ما به حساب می آمد. این کوتوله که قمری به نام دیسنومیا دارد در مداری متغییر – از ۵.۷ میلیارد کیلومتر تا ۱۴.۶ میلیارد کیلومتر – دور خورشید می چرخد. برای درک بهتر این ارقام می توان مثال زد که زمین ۱۴۹ میلیون کیلومتر از خورشید فاصله دارد و حتی دورترین سیاره عمده – نپتون – با فاصله ای ۴.۵ میلیارد کیلومتری به نسبت نزدیک به نظر می رسد.

تصویری از جرم V774104 که قطری حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر دارد.
تصویری از جرم V774104 که قطری حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر دارد.

فضاپیمای ویجر یک هم اکنون از این فاصله فراتر رفته و به حدود ۲۰ میلیارد کیلومتری زمین رسیده است. سوال بزرگ این است که آیا V774104 از موقعیت فعلی اش در مسیری درونی – به سمت خورشید – حرکت خواهد کرد مثل اریس، یا حتی از این هم دورتر خواهد شد، نظیر 2012 VP113 و سدنا.

گذشته ناشناخته

این دو جرم دورافتاده هم اکنون کمی از اریس نزدیک تر هستند، اما بررسی مدارهایشان نشان می دهد که دورتر خواهند شد و به ترتیب به ۶۶ میلیارد کیلومتری و ۱۴۰ میلیارد کیلومتری خورشید خواهند رسید. مدل های تشکیل سامانه ی خورشیدی نشان می دهد که این گونه اجرام احتمالا در این مدارهای عجیب تشکیل نشده اند.

یک توضیح این است که نیروی گرانش سایر اجرام آنها را آشفته کرده؛ مثلا عبور از نزدیکی یک سیاره آنها را به مداری غیرعادی انداخته. بعضی دانشمندان حتی گمان می کنند که شاید چنین اجرامی از سایر ستارگانی آمده باشند که همزاد خورشید هستند؛ یعنی در همان توده گاز و غباری متولد شده اند که خورشید در آن شکل گرفت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.