دید ِ مریخ نورد “کنجکاوی” بهتر شد!

بیگ بنگ: مشکل فوکوس دوربین‌های مریخ‌نورد کنجکاوی(Curiosity) که از سال ۲۰۱۲ مشغول تجزیه ‌و تحلیل سیاره سرخ است، با ارسال و نصب یک بسته نرم‌افزاری توسط ناسا حل شد.

1111 استفاده از دوربین‌ Chem Cam در این مریخ‌نورد که با استفاده از آن بررسی شیمیایی و تصویری سنگ‌ها و خاک مریخ انجام می‌شد، به دلیل مشکلی که در فوکوس لیزر و لنز آن وجود داشت، به یک کار طاقت‌فرسا برای دانشمندان تبدیل شده بود. مسئله اینجا بود که هر بار کنجکاوی تصمیم به تصویربرداری از یک سوژه داشت، ابتدا عکس به زمین ارسال می‌شد و دانشمندان پس از بررسی آن را به مریخ بازمی‌گرداندند تا با فوکوس مناسب‌تری دوباره انجام شود و این کار تا ۹ بار تکرار می‌شد.

اکنون ناسا با ارسال یک پچ نرم‌افزاری توانسته این مشکل را به روش جالبی حل کند. حالا کنجکاوی همان ۹ تصویر را ثبت می‌کند و خودش تشخیص می‌دهد که بهترین فوکوس در کدام عکس به دست آمده و آن ‌را برای آزمایشگاه زمین ارسال می‌کند. نکته جالب دیگری که در این عملیات به‌روزرسانی در مریخ وجود دارد، این است که پچ مذکور به دلیل فاصله مریخ تا زمین و محدودیت‌هایی که آنتن‌ها برای ارسال اطلاعات دارند، تنها در حجمی معادل ۴۰ کیلوبایت تهیه شده بود؛ حجمی که از آخرین به‌روز رسانی نرم‌افزار جی‌میل گوشی موبایل شما هم کمتر است.

marsلیزرهایی که روی کنجکاوی نصب شده‌اند، از نوع پلاسمایی هستند و تا فاصله ۷٫۵ متری کارآیی دارند. این ربات برای عکس‌برداری از فلش‌های لیزری بهره می‌گیرد اما نکته این است که لیزر تنها زمانی درست عمل می‌کند که کاملا متمرکز باشد. حال به کمک نرم‌افزار جدید، دوربین Chem Cam می‌تواند لیزرهای خود را منطبق با فاصله و نوع سوژه استفاده کرده و تصاویر واضح‌تری به زمین ارسال کند که نمونه‌ آن نیز منتشر شده است.

1. aliz گفت:

آقا خواهشا شرافتا چطور باور کنیم این مریخ نورد الان تو مریخ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟