بیگ بنگ: دانشمندان موسسه تحقیقاتی در نروژ(SINTEF)، در حال انجام عملیات بر روی طرح هایی برای یک ربات مار شکل می باشند که می تواند عملیات تعمیر و نگهداری در ایستگاه فضایی را انجام دهد و دالان های گدازه در ماه را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش بیگ بنگ، این تحقیقات توسط آژانس فضایی اروپا(ESA) پایه گذاری شده است. این آژانس قصد ایجاد یک زیستگاه  در ماه را دارد. دانشمندان آزانس فضایی اروپا معتقدند دالان های گدازه، تونل های زیرزمینی که گدازه هایی که در آن جریان داشتند؛ با در اختیار داشتن ساختاری طبیعی مستعد ایجاد زیستگاهی اطراف خود هستند. یک ربات مستقل قادر به کشف دالان های زیرزمینی است که می تواند در آماده سازی چنین پروژه بلند پروازانه ای بسیار مفید باشد.

محققان همچنین یک رشته تحقیق دنباله دار برای ربات مار را پیش بینی می کنند. آژانس فضایی در سال 2014 تلاش کرد تا یک سطح نشنین را روی دنباله دار چوریوموف قرار دهد. این مأموریت تا حدودی موفقیت آمیز بود، اما این  فرودگر پرش سختی بر روی سطح دنباله دار داشت که باعث شد به طرف دره ای تاریک کشانده شود که برقراری ارتباطات در آن دشوار بود و پنل های خورشیدی فرودگر نمی توانستند باتری های خود را شارژ کنند. طراحی کوچکتر و باریکتر فرودگر – چیزی شبیه به یک مار – می تواند ورودی نرم داشته باشد و در نتیجه  و مانور بیشتری را در ماموریت اکتشاف دنباله دار بعدی ایجاد کند.

آکسل ترانسث، یکی از محققان SINTEF، گفت: تقریبا هیچ جاذبه ای در یک دنباله دار وجود ندارد. اگر سعی کنید روی سطح یک دنباله دار حرکت کنید، به فضا پرتاب پرتاب خواهید شد. بنابراین باید روشی را پیدا کنیم که در آن ربات مار بتواند روی دنباله دار حرکت کند و در عین حال خود را ثابت نگه دارد. ممکن است ماموریت های جدید ماه و دنباله دار چندین سال طول بکشد، اما یک ربات مار می تواند در آینده برای کمک به تعمیر و نگهداری در ایستگاه فضایی بین المللی استفاده شود. اگر یک ربات بتواند برخی از وظایف تعمیر و نگهداری و تعمیرات ایستگاه فضایی بین المللی را بر عهده بگیرد، فضانوردان می توانند زمان بیشتری را صرف آزمایش ها و تحقیقات علمی کنند.

یکی از چالش های اصلی که دانشمندان SINTEF برای ساخت ربات مار با آن روبرو می شوند، این است که از حرکت ربات در یک محیط میکرو گرانشی مطمئن شوند. ترنسث هم چنین افزود: ما معتقدیم که می توانیم رباتی طراحی کنیم که می تواند خود را نگه دارد، خود را بغلتاند و خود را برای  رسیدن به نقاط تماسی جدید گسترش دهد. علاوه بر این، ما اعتقاد داریم که ربات می تواند در میان اجزای تجهیزات ایستگاه فضایی بین المللی بخزد و همانطور که مارها در طبیعت، از سطوح تجهیزات استفاده کند تا بتواند به حرکت ادامه دهد. ناسا قرار است در سال آینده سه ربات کوچک به نام Astrobee به ایستگاه فضایی ارسال کند. این کاوشگران مینیاتوری می توانند با وظایف و اعمال مختلفی به فضانوردان کمک کند. محققان امیدوارند موفقیت ها و شکست پروژه ها و  تلاش های خود را برای ساخت یک روبات مار مشابه، به اشتراک بگذارند.

ترجمه: محبوبه معصوم نیا/ سایت علمی بیگ بنگ