ردپای مادۀ تاریک در پرتوهای برون‌کهکشانی

بیگ بنگ: مطالعات جدیدی نشان می‌دهد که حدود ۸۶ درصد برخی پرتوهای گامای برون‌ کهکشانی از ماده‌ی تاریک منشا می‌گیرند.

Fermi_Gamma-ray_Space_Telescopeبه گزارش انجمن فیزیک ایران، تا مدتی تلسکوپ‌های فضایی به گونه‌ای تنظیم شده بودند که تابش ضعیفی را که از بیرون کهکشانمان می‌آمد، اندازه‌گیری کنند. این تابش زمینه‌ی پرتو گامای فراکهکشانی (extragalactic gamma-ray background) نام گرفت. آنها از چشمه‌هایی می‌آیند که بسیار کم‌نور هستند و یا پراکنده‌تر از آنی هستند که توسط تلسکوپ جمع‌آوری گردند. دانشمندان پیش‌بینی کرده‌ بودند که برخی از آنها ممکن است ناشی از اجسام نامتعارفی نظیر ماده‌ی تاریک باشند.

اکنون پژوهشگرانی که با تلسکوپ فضایی فرمی کار می‌کنند؛ این حدس را به واقعیت نزدیکتر کرده‌اند. آنها با انجام پژوهش‌هایی تخمین زده‌اند که حدود ۱۴ درصد تابش‌هایی که بالای ۵۰ گیگاوات انرژی دارند، از بلازرها(Blazer) می‌آیند؛ جت‌های قدرتمندی از ذرات که از سیاهچاله‌های واقع در مرکز کهکشان‌ها پدید می‌آیند. این یافته‌ها می‌تواند محدودیت‌هایی بر روی نظریه‌هایی که پرتوهای گاما را به ماده‌ی تاریک و یا چشمه‌های با نوترینوهای بسیار پرانرژی پیوند می‌زند، اعمال کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Physical Review Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: physics.aps.org