بیگ بنگ: اخترشناسان از دریافت سیگنال رادیویی که ظاهرا از ستاره‌ای به نام HD۱۶۴۵۹۵ در فاصله ۹۴ سال نوری از زمین در صورت فلکی هرکول ساطع شده‌ است، شگفت‌زده‌ شده‌اند.

موسسه ستی با استفاده از آرایۀ تلسکوپی آلن در شمال کالیفرنیا سیگنال های ستاره HD 164595 را دنبال می کند.

براساس گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، گروهي بين‌المللي از محققان از رديابي سيگنالي مرموز در مسير ستاره HD164595 خبر داده‌اند، سيگنالي كه سال گذشته توسط تلسكوپي روسي به نام RATAN-600 رديابي شده‌ است. به گفته پل گيلستر نويسنده و محقق، كسي ادعاي آن را ندارد كه اين سيگنال از سوي تمدن‌هاي فرازميني ارسال شده‌،‌ اما به اندازه‌اي محرك بوده‌ كه دانشمندان درخواست رصد دائمي منشا ارسال اين سيگنال را داده‌اند. كاشفان اين سيگنال از پروژه جستجو براي هوش فرازميني (ستی- SETI ) درخواست كرده‌اند تا ستاره منشا را مورد بررسي طولاني و دقيق قرار دهد.

ست شوستاك يكي از اخترشناسان ارشد پروژه ستی اعلام كرد اين موسسه پس از شنيدن خبر رديابي سيگنال مرموز، منشا اين سيگنال را با كمك مجموعه تلسكوپ آلن، مورد بررسي قرار داده و هيچ مورد عجيبي مشاهده نكرد. شوستاك و گيلستر يافته‌هاي خود را براي كلوديو ماكونه اخترشناس ايتاليايي كه با تلسكوپ RATAN-600 همكاري دارد ارسال كردند. قرار است اطلاعات اين دو محقق در نشست بين‌المللي نجوم در مكزيك به نمايش درآيند. براساس اين گزارش‌ها، يكي از دلايل عجيب بودن سيگنال دريافتي اين است كه HD 164595 ستاره‌اي كاملا شبيه به خورشيد است، با اين تفاوت كه يك درصد درخشان‌تر است. اين ستاره 4.5 ميليارد سال سن دارد،‌ دمايي مشابه خورشيد داشته و حتي تركيبات عناصر موجود در آن نيز با خورشيد يكسان است.

موقعیت ستاره ی HD 164595 در صورت فلکی هرکول.

اخترشناسان حتي سياره‌اي شبيه به نپتون را در مدار دوردست اين ستاره يافته‌اند كه HD 164595 b نام دارد و گيلستر احتمال مي‌دهد سياره‌هاي ديگري با ابعاد كوچكتر و بدنه سنگي در مدار اين ستاره وجود داشته باشند كه هنوز شكار تلسكوپ‌هاي زميني نشده‌اند. سيگنال دريافتي از اين ستاره طول موجي برابر 2.7 سانتيمتر داشته و فركانس آن 11 گيگاهرتز است كه آن را به سيگنالي با فركانس بالا تبديل مي‌كند كه تفاوت زيادي با سيگنال تلويزيون‌هاي ديجيتال ندارد.

به گفته شوستاك با واقعي فرض كردن اين پديده،‌ سيگنال بايد بسيار قدرتمند بوده باشد كه توانسته خود را تا زمين برساند. اگر مستقيما زمين را هدف گرفته باشد،‌ براي رسيدن سيگنال به زمين به 50 تريليون وات انرژي نياز است، يعني حجم انرژي مورد نياز براي ارسال اين سيگنال كمي بيشتر از نيمي از انرژي مصرفي كل بشر در يك ثانيه است. از سويي ديگر اگر سيگنال در تمامي جهات پخش شده باشد، انرژي مورد نياز آن براي رسيدن به زمين چندين برابر شده و به 100 ميليارد ميليارد خواهد رسيد، يعني 100 ميليون برابر بيشتر از انرژي مورد نياز سيگنالي كه زمين را هدف گرفته‌ است. با اين همه كسي باور ندارد اين سيگنال از سوي بيگانه‌هاي فضايي باشد.

تصویری از سیگنال ِ پر انرژی فضایی که از سوی ستاره ی 164595 HD در دستگاه ها ثبت شده است.

علاوه بر اينكه هنوز بر سر صحت اين سيگنال ترديد‌هايي وجود دارد زيرا محققاني كه آن را كشف كردند يك سال پس از كشف خبر رديابي آن را منتشر كردند و اين به آن معني است كه اخترشناسان روس درباره درست يا نادرست بودن رديابي سيگنال اطمينان نداشته‌اند. از سويي ديگر RATAN-600 راديوتلسكوپي است كه داراي نوعي آستيگماتيسم يا دوبيني است، از اين رو توانايي تعيين دقيق منشا سيگنال را ندارد.

ستی قصد دارد باري ديگر براي يافتن نشانه اي از اين سيگنال ستاره HD 164595 را هدف بگيرد. با اين همه اين احتمال وجود دارد كه سيگنال رديابي شده اثر جانبي بزرگنمايي گرانشي باشد؛ پديده‌اي كه زماني رخ مي‌دهد كه يك جرم بزرگ مانند يك ستاه بافت فضا-زمان را به اندازه‌اي دچار انحنا مي‌كند كه مي‌تواند سيگنالي كه در پس اين بافت قرار دارد را جمع‌آوري، متمركز و بزرگنمايي كرده و به سوي زمين بتاباند. جزئیات بیشتر در centauri-dreams.org منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com