رصد اولین قمر فرا خورشیدی

بیگ بنگ: گروهی از اخترشناسان شواهدی به دست آورده‌اند که از حضور اولین قمر فراخورشیدی که تاکنون کشف شده در خارج از سامانه خورشیدی خبر می‌دهد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، این قمر فراخورشیدی، در صورتی که قمر بودن آن به تایید برسد، ابعادی برابر سیاره نپتون دارد،‌ و در مدار سیاره‌ای ۱۰ برابر بزرگتر از سیاره مشتری چر گردش است. سیگنال‌های مربوط به وجود این قمر توسط تلسکوپ فضایی کپلر رصد شده‌اند و اخترشناسان اکنون قصد دارند در ماه اکتبر رصد‌های بیشتری را برای اثبات وجود آن با کمک تلسکوپ هابل انجام دهند. اخترشناسان تا به امروز بیش از ۳۰۰۰ سیاره فراخورشیدی؛‌ جهان‌هایی که در مدار ستاره‌هایی به جز خورشید در گردشند،‌ کشف کرده‌اند. اما در این دوره جستجو برای قمرهای فراخورشیدی نیز به صورت موازی در جریان بوده‌ است اما تاکنون رصد این قمرها به دلیل محدودیت‌های فنی امکان‌پذیر نبوده‌ است.

دیوید کیپینگ استادیار اخترشناسی دانشگاه کلمبیا در نیویورک یکی از افرادی است که بیشتر دوران حرفه‌ای خود را به جستجو برای قمر‌های فراخورشیدی سپری کرده‌است با این‌همه از قمر نامیدن قطعی این کشف جدید خودداری کرده و معتقد است آنچه به تازگی کشف شده با ویژگی‌های قمرها همخوانی دارد، اما ممکن است نوعی دیگر از اجرام کیهانی نیز باشد.

تلسکوپ کپلر با استفاده از تکنیک انتقال، مشاهده تغییر درخشش ستاره‌ها تحت تاثیر عبور سیاره از برابر آنها،‌ به شکار سیارات فراخورشیدی می‌پردازد. برای یافتن قمرهای فراخورشیدی محققان به تغییر درخشش نور ستاره پیش و پس از عبور سیاره از برابر آن نگاه می‌کنند. رصد سیگنال‌های مربوط به وجود این قمر پس از مشاهده سه انتقال رصد شد، اما این میزان رصد برای ابراز اطمینان از وجود قمر در مدار سیاره کافی نیست. از این رو محققان سطح اطمینان این تحقیق را ۴ سیگما اعلام کرده‌اند. سطح اطمینان میزان شانسی بودن نتیجه یک تحقیق را بیان می‌کند.

قمر جدید که کپلر ۱۶۲۵b نام دارد در اطراف ستاره‌ای در فاصله ۴۰۰۰ سال نوری از زمین مشاهده شده‌ است و از آنجایی که از ابعاد بزرگی برخوردار است، محققان آن را نپت‌مون نامیده‌اند، به معنی ماهی هم‌اندازه نپتون. به نظر می‌آید چنین قمری تحت تاثیر نیروی گرانش سیاره مجاورش و پس از آن تحت تاثیر تکامل این سیستم سیاره‌ای تشکیل شده‌ است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ arXiv.org منتشر شده است.

1. Endless گفت:

قمری به اندازه نپتون!!حتما اشتباهه